Gå til innhold
Arkivverket

[#83843] Lese- og tolkehjelp i Arendal-Barbu 1860-1880-talet?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Eg finn denne fødsli i Kyrkjeboki for Barbu:Ole Jørgen, fødd 12.6.1885 av foreldri TMD Mathias Paulsen og kona Marie - bustad på VOLTERSBORG ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5086&idx_id=5086&uid=ny&idx_side=-223>Lenke)Ved FT1900 er Ole Jørgen busett i lag med mor si som enkje i HØLVEIEN i Barbu (Lenke)So har me vigsli til foreldri Mathias Paulsen og Mari Osmundsdotter i Arendal 20.9.1869 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Jeg tolker yrket som Tømmermand, og 'VOLTERSBERG' skal være Waltersborg som i dag er en gate/vei rett i nærheten av Arendal sentrum. Samme med 'HØLVEIEN' som jeg tror skal være Hulveien. Kan også være Høyveien eller Hylleveien, men Hulveien høres mest riktig ut.Hilsen Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Benn Johan for interessant innlegg. Når eg nop ser nærare på desse ordi, er eg samd med deg! Det står nok Tømmermand, og TMD er åpenberrt ei avstutting for det same!Og takk ogso for adresseforklaringane!Med dette er problemet løyst!Med venleg helsing,Lars E, Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.