Gå til innhold
Arkivverket

[#83864] Oppslag i Ancestry: Olaus Lyng


Gjest Kirsti Lyng Huse
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Lyng Huse

Olaus Olsen Lyng f. 30.11.1821 døde i Chicago 1.3.1883. Jeg finner ham ikke utvandret fra Trondheim eller andre steder. Siste bopel er gården Blakli i Strinda i 1879. På den amerikanske dødsattesten, står det at han har oppholdt seg i staten Illinois i 8 måneder, dvs fra 1.7.1882. På Ancestry er det nevnt en Olaus Lyng, ankomst New York og en ankomst Liverpool. Har en av dere mulighet til å sjekke ankomstene for meg?Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Jo da, han var gift med Beret Pedersdatter Leerfald f. 7.1.1822, og de hadde 8 barn, og det er riktig Oluf du har funnet. Jeg håper fremdeles at en av dere kan være behjelpelig med å slå opp i Ancestry.com på ankomstene New York og Liverpool for Olaus Lyng, da jeg fremdeles ikke har funnet hans ankomst til USA. Innreiseperiode 1879 - 1883.Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Jeg tviler nesten på det. I FT 1875 for Verdal er det totalt 5 Olaus Larsen, derav to med fødselsår henholdsvis 1820 (snekker) og 1823 (husmann med jord bygdevægter). På den tiden befinner min Olaus seg angivelig i Stjørdal, sannsynligvis på gården Boraas i Hegra, jfr. flytteattest og to av døtrene konfirmert der. I 1879 flyttet familen til Blakli i Strinda. Han var da forpakter på gården Blakli. Der ble yngste datter og yngste sønn konfirmert i Strinda/Lade i 1879 og 1880. Under alle flyttingene og andre kirkebokinnførsler har Olsen vært navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Den Olaus Lyng som ankommer NY er nok en annen:Name: Olaus Lyng Arrival Date: 1 Jun 1902 Birth Year: abt 1846 Age: 56 Gender: Male Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Port of Departure: Liverpool, England Port of Arrival: New York, New York Ship Name: CelticJeg har ikke tilgang til databasen som viser ankomst til Liverpool, men det er vel trolig samme mann som over.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg ser nå at det også er to andre registreringer på ancestry for ankomst Liverpool som kanskje kan være aktuelle. For den ene av dem er navnet rett nok skrevet Olans Lyng, men det er vel trolig bare en feilindeksering. Disse får noen med tilgang til databasen sjekke for deg.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

UK Incoming Passenger Lists, 1878-1960Name: Olaus Lyng Birth Date: abt 1871 Age: 28 Port of Departure: Philadelphia, Pennsylvania, United States Arrival Date: 29 Dec 1899 Port of Arrival: Liverpool, England Ship Name: Waesland Search Ship Database: View the 'Waesland' in the 'Passenger Ships and Images' database Official Number: 12527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

UK Incoming Passenger Lists, 1878-1960Name: Olans Lyng Birth Date: abt 1854 Age: 37 Port of Departure: Montréal, Québec, Canada Arrival Date: 16 Nov 1891 Port of Arrival: Liverpool, England Ports of Voyage: Quebec Ship Name: Parisian Search Ship Database: View the 'Parisian' in the 'Passenger Ships and Images' database Shipping line: Allan Line Official Number: 84294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Takk for hjelpen til alle så langt. Ingen av disse er min Olaus, så jeg får optimistisk fortsette søket.Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Kan det være denne?Name: O O Lyng Arrival Date: 18 Aug 1877 Birth Year: abt 1818 Age: 59 Gender: Male Ethnicity/Race­/Nationality: Swedish Place of Origin: Sweden Port of Departure: Liverpool, England and Queenstown, Ireland Destination: United States of America Port of Arrival: New York Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United States Ship Name: BritannicHan står registrert som svensk, men alle navn slutter på sen og datter og det kan da tyde på at de er norske.

bilete10896.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Til innlegg 11: Når det gjelder kona Berit Pedersdatter Leerfald så vet jeg ikke om hun dro til Amerika. På Olaus dødsattest står det 'widower' - enkemann, kan jo tenkes han ble enkemann før han reiste. Har i hvert fall ikke funnet kona som utvandret, men heller ikke som død. Holder på å sjekke alle kirkebøker i Sør-Trøndelag for tidsrommet fom 1879 - tom 1883. 3 døtre er døde i Stjørdal, og 1 i Trondheim. Datteren Marie Birgitte f. 14.12.1851 utvandret 21.4.1881 (samme skip som Olaus Larss. i innlegg nr. 4), hun ble gift Sundfær og døde i Chicago i 1936. Datteren Elen Kristine f. 9.5.1854 har jeg ikke klart å følge etter flytting til Blakli i Strinda i 1879. Eldste sønn Bernt Oluf døde i 1866. Yngste levende sønn Bernt Oluf, f. 6.3.1866 emigrerte i 1892, og var i 1930 bosatt i Chicago som Olaf Lyng, sammen med ektefellen Gertie og hans søster Marie Birgitte. Og der er det bråstopp. Nå kan det jo tenkes at Larss. i innlegg 4 er en skrivefeil, har forøvrig søkt gjennom utvandringslistene i Verdal, negativt såvel for Larsen som Olsen med nogenlunde fødselsår.Til innlegg 12: Det stemmer dårlig med ektefelle og datter. Det gjør det heller ikke enklere at det var flere Olaus Lyng fra Verdal som utvandret, bl.a. til Dakota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Takk til alle for forslagene og oppslagene. Har søkt gjennom alle døde i Sør-Trøndelag fra og med 1879 til og med 1883, men negativt. Nå står Nord-Trøndelag for tur.Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.