Gå til innhold
Arkivverket

[#83866] Letehjelp: Simon A. og Augustinus S. i 1701


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Simon Augustinussen og Augustinus Simonsen var henholdsvis far og sønn, samt fra 1715 brukere på Bryggfjellet lille i Hemnes. De finnes ikke i 1701-manntallet for Hemnes, og det betyr kanskje at de var kommet fra et annet sokn eller en annen del av landet.[url="http://caolsson.wiki.zoho.com/129-Lillebryggfjell.html>LenkeJeg kommer til å påbegynne letingen etter dem. 1701-manntallene er kommet på nett, noe som gjør dette praktisk mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

For Helgeland finnes heldigvis samtlige 1701-manntall i databaseform. Ingen funn.Også flere 1701-manntall i Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag finnes som databaser. Jeg har uten funn undersøkt disse:NT:- Ytterøy- Inderøy- Verran- Sparbu- Stod- Snåsa- Overhalla- 'Div. sogn i Nord-Trøndelag'ST:- Hitra i Fosen- Meldal- Orkdal- Røros- Skaun annneks- Børsa anneks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Er du sikker på at Augustinus Simonsens far var Simon Augustinussen? Jeg har notert at det er usikkert om faren var Simon Augustinussen som var tidligere bruker i Bryggfjell, eller Simon Olsen Brendberg. Dette var blant annet fordi at Augustinus Simonsen skulle være født ca 1696, og som sønn av Simon Olsen Brendberg i 1701 fant jeg tidligere en sønn Augustinus på 5 år i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg slet lenge med triangelet Simon Olsen - Simon Augustinussen - Augustinus Simonsen før jeg innså det som egentlig er opplagt: at det er snakk om en feil i Hemnes Gård og slekt.Egentlig ligger det i navnene: Simon Augustinussen - Augustinus Simonsen. Hertil var de bosatt på den samme gård. Simon Augustinussen brukte gården fra 1715 og til 1722, og umiddelbart etterpå, fra 1723, overtar Augustinus Simonsen. Det er helt åpenbart, og Hemnes Gård og slekt skriver jo også at Augustinus Simonsen trolig var «sønn av f.br.».Men så kommer noe forvirrende og noe som opplagt er galt: Samtidig skriver Hemnes Gård og slekt, som nettopp har sagt at A.S. trolig var sønnen til S.A., at sønnen til Simon Olsen på Brennbergfjellet, som het Simon Augustinussen, ble bruker på Bryggfjellet lille, hvor S.A. og A.S. bodde. Hemnes Gård og slekt har således gitt Augustinus Simonsen to fedre. Dette er klart en bygdebokfeil.Det eneste aber er dette at Simon Olsen på Brennbergfjellet nevnes som boende på Bryggfjellet i 1698. (Uvisst hvorvidt det var øvre, nedre eller fjellet.) Dette trenger likevel ikke å bety noe. Før var mange mennesker fordelt på et fåtall gårder, så det at Simon Olsen fantes på Bryggfjellet, er nok bare en uviktig tilfeldighet, tror jeg.Jeg er derfor overbevist om at Simon Augustinussen og Augustinus Simonsen var fra et annet sokn - og at det er mulig å gjenfinne dem i et 1701-manntall og dermed å gå videre bakover i denne slekten. I tillegg anser jeg det som en liten mulighet at Simon Halsteinsen var søskenbarnet til Simon Augustinussen, men det er noe som kun kilder kan bekrefte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.