Gå til innhold
Arkivverket

[#83868] Rendalen – lensmannsdatter Ingeborg Jacobsdater Swantes første mann – ca. 1720


Gjest Geir Kamsvaag Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I et skifte i Christiania 30.05.1753 (protokoll 11, f.103b) etter den ca. 24 år gamle Simon Pedersen (begr. 01.06.1753 på Vor Frelsers Kirkegaard i Christiania) får vi vite at hans arvinger er moren Ingeborg Jacobsdatter på Sjølie (eller Syllie), hans helsøsken Jacob 23, Siri ugift, Kisten (hos moren) og Ingeborg (hos moren). I tillegg har han to halv-søsken i Christiania, Ole Simonsen og den ugifte Karen Simonsdatter som bor hos Ole.Simon Pedersens mor og nevnte helsøsken stemmer helt overens med opplysningene i hans fars skifte (Peder Olsen Sjølie) fra 1745 (Solør og Østerdalen, Protokoll 8 1742-1747 f.516b).Ingeborg Jacobsdatter hadde altså vært gift før(det hadde også ektemann nr.2 Peder Olsen Sjølie, han med Kirsten Olsdatter), altså med en Simon og de hadde (i det minste) barna Ole og Karen.Ingeborg Jacobsdatter er datter av lensmann i Rendalen Jacob Larsen Swante og Karen Bersvendsdatter (skifte etter lensmannen i 1728: Solør og Østerdalen Protokoll 4 1726-1735 f.178b)Kan noen bistå med opplysninger om den ukjente Simon som ektet lensmannsdatteren på Høye i (øvre) Rendalen, gjerne med henvisning til kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Navnet Simon i Rendalen leder jo tankene hen mot slektskretsen rundt prestene Jens Bondesen og Simon Povelsen (se debatt 75772 Lenke ) - men de tankene har du antagelig allerede tenkt selv...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Der er du inne på en beslektet (ikke nødvendigvis bokstavlig) problemstilling. Det er en tråd jeg ikke har tenkt å slippe selv om det dessverre blir en annen debatt enn vi håpet. (Jeg har ikke endret standpunkt siden dengang, intet nytt har dukket opp som skulle tilsi det - i alle fall pr. dags dato)Egentlig overrasker det meg litt at responsen uteblir, gården Sjøli i Rendalen pluss lensmannens nære familie trodde jeg tilsa konkrete resultater. Men om det ikke dukker opp noen, skal jeg nok finne denne Simon - det kan bare ta en del tid.Og 75772 er ikke avsluttet, men jeg vil neppe gi meg kast med den med det første, med mindre innspill kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.