Gå til innhold
Arkivverket

[#83875] Skifteregister Stjør- og Verdal Sorenskriveri 1727-1787


Gjest Asbjørn Værnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Asbjørn Værnes

Jeg har allerede hatt mye nytte av Roar Dalens skifteregister for Stjør- og Verdal 1727-1787. Det er i Excel-format og har en helt annen brukbarhet enn de skannede registrene som allerede ligger her på DA.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Karlsen

Det er veldig bra. Det skal etter hvert komme søkbare registre til skifteprotokollene og det arbeidet er i gang, men materialet er stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk Asbjørn. Hadde jeg sett dette tidligere, hadde vel ikke jeg gjort mine avskrifter for Frosta og Åsen 1692-1701, 1727-1785 og 1786-1823, Stjørdal 1786-1823 og Skatval 1786-1823, men jeg skriver for hver enkelt bygd og lager register ut fra dette til de sidene jeg har skrevet av. Holder på med det samme for Skogn,Levanger og Ekne ført hver for seg, og har kommet til 1760-årene der. For Stjørdal og Skatval har jeg også kommet til 1760, men har bestemt meg for å gjøre meg ferdig med Skogn, Levanger og Ekne hver for seg før jeg fortsetter med Stjørdal og Skatval. Mulig det kan legges ut på internett en gang, men det må korrektuerlesning til av andre siden jeg i høyeste grad er amatør når det gjelder dette. Siden du har lagt ut dette nå Asbjørn, så kan jeg jo sjekke opp imot det jeg har.Når en først er inne på temaet Skifter for Stjør-og Vedal: Er det planer om å legge ut skfitene for 1701-1727, og skifter ellers for Stjør-og Verdal som ikke er mikrofilmet? Det må være noen det også, siden det i bygdebøker nevens skifter for 1701-1727, og skifter også etter den perioden som ikke har vært å finne i registrene bak skiftene på Digitalarkivet eller på mikrofilm. Nå kan det være skifter som står i protokollen som ikke har kommet med i registrene foran eller bak da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har med navn på den det er skifte etter, alle arvinger og navn på ektefeller til arvinger der det står. Det er også med i registeret, og i selve skiftet(hvert enkelt) er navn på formyndere og laugverger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.