Gå til innhold
Arkivverket

[#83877] Waller fra Våler?


Gjest Olle Tranberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Olle Tranberg

Hei Jeg lurte på om noen vet noe om den norske Erik Eriksen Waller, nevnt i 1660 års dombok for Malungs tingrette (Dalarna, Sverige). Erik hadde året før blitt drept av fire svensker siden han hadde stjålet en hest. Han hadde rundt 1658 blitt dømt i Norge for lägersmål (ulovlig seksuell omgang) på en nevø, og derfor flyktet til Sverige.Har navnet Waller med Våler å gjøre?Går Erik å finne i norske rettsboken fra nevnte år?Takk på forhånd // Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Waller kan være en skriftform for Våler, har sett det skrevet Valler så seint som 1715.Men denne Erik finner jeg ikke spor etter. Ikke funnet i futeregnskapene eller tingboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Du kan prøve her:http://www.dokpro.uio.no/Se under Historie og - Søk i Tingbøkene. Til venstre kan du velge Tingbøker for Solør.Dette er lagt ut for lenge siden, og jeg syntes ikke det fungerte skikkelig nå. Men ved å følge diverse lenker og spørre seg fram finner du kanskje en bedre versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.