Gå til innhold
Arkivverket

[#83883] HE Alis Petersdtr. gift med Nils Hermansen Jessen


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Alis Petersdtr. ble viet til Nils Hermansen Jessen 5 nov. 1755 i Stange kirke. Hun døde i på gården Syljue i Stange før 24 febr. 1806. Det står at hun ble 80 år gammel. I 1801 bor hun hos sønnen Herman, hun er 74 år, har føderåd og er enke.Hvem var foreldrene? og hvor/når er hun født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Karin Kringberg

Nils H. Jessen som Alis var gift med ble døpt 23 juli 1730 på Hochset, Vang. Hans far Herman K. Jessen kjøpte gården Jessen i Vang i 1935 og solgte gården Hochset i Vang ved samme tid. Nils var organist i Stange.Hans far var organist i Vang.Alis Petersdatter ble født ca.1726/1727. Men av hvem og hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Det er tre som blir døpt som Alis i perioden 1724 til 1734 og bare en med Petter som far, derfor tror jeg det er denne du leter etter. Dåp 11.12. 1729. LenkeDøpe et u-ægte barn kaldet Ales fød paa Storhuerfvens ejer. Moderen Olif Johansdatter siger sig besovet i Stange præstegaard af Petter Holbye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Da er det trolig Olif Johansdatter som dør 11.1. 1789 på Ødeg.(gaarden) 92 år gammel. LenkeNår det gjelder Petter Holby er jeg mer usikker. Har aldri hørt om en plass/gårde som heter Holbye på Stange. Eller for den slags skyld, resten av landet. Derfor lurer jeg på om det kan være en feilskrift. Men det er mulig jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Ved søk på Family Search finner jeg ganske mange med etternavnet Holbye, men ingen Petter. Kanskje det allikevel kan være en ide å studere disse for å se om det er mulig å finne ut hvor Petter kom fra.Jeg finner heller ingen Petter Holbye som viet eller død i Stange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Tusen takk! Dette var kjempefint. Ser ut som du har funnet rette Alis!Spennende med Petter Holbye. Han var tydeligvis på Stange prestegård av en eller annen anledning. Besøk, arbeid etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det var en sogneprest i Fet med navnet Poul Christoffer Holby på 1700-tallet. Kanskje en slektning til Petter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!Takk for den kandidaten! Og ved søk på internett fant jeg også en del Holbye, bl.a. en Henrik Nilsen Holbye sokneprest til Loppa, som kunne vært Petter sin far.Men på Nermo sin internettside fant jeg Henrik Holbye f. 1676 i Trondheim, (kan være samme mann som soknepresten til Loppa?) d.1713 i Stange, Hedmark. Han var sogneprest i Stange. Hmmm......Er det noen som vet om han hadde mange barn, bl.a. en Petter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Tror du har truffet blinken nå. Holbye var et svært uvanlig navn på Stange. Derfor tror jeg at Petter må være i familie på en eller annen måte med sognepresten. Siden denne sognepresten dør på Stange i 1713 burde det finnes et skifte etter han.Kanskje Lars Ove Wangensteen vet litt mer om det finnes skifter fra Stange Prestegaard på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Har kikket litt på skifter fra Stange i den perioden, men ikke funnet noe. (Nå er jeg ikke veldig stø i den tids håndskrift.)Så jeg lurer vel egentlig litt på hvor Per Nermo har funnet denne informasjonen?Jeg har lett på sogneprester i Stange på den tiden, men ikke funnet noen ved det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har dessverre ikke notert kilden til min informasjon om sogneprest i Stange, Henrik Holbye (1676-1713) og Maria Gammelgaard som foreldre til Niels (s.pr. i Skjold) og besteforeldre til den Poul Christoffer Nielsen Holbye som Lars Ove nevner i innlegg #7. (Kan det være Lars Ove som er kilden, tro ? Poul ble nemlig gift 2. gang m. en Wangensteen !). (Se [url="http://www.nermo.org/slekt/d0005/g0000098.html#I32692>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!Takk for ytterligere kommentarer. Ja de var vel ikke plettfrie de geistlige heller, nei. Har hatt stor morro med programmet med presten som var så drikkfeldig at han hadde eget urinal gjennom kirkeveggen, som ble brukt under prekenen.Jeg oppretter et eget tema med Holbye. Kanskje er det flere med opplysninger om den slekten. Ser at det ligger ute opplysninger om at han hadde noen døtre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Prøver å finne ut hvilken forbindelse Holbye har til Stange og tok utgangspunkt i Wangensteen sitt innlegg (7) om prest Poul Christoffer Holby og finner følgende på en dansk nettside:Præst Henrik Nielsen Holbye g.m. Maria Andersdatter Gammelgaard. Sønn Nils Henriksen Holbye, f. 23.11. 1712, Stange. G.m. Laurentia Christine Michelet den 17.5. 1740 i København (Vor Frue) Deres sønn er Poul Christoffer Holby (7)http://www.smidths.dk/gruppe6/17109.htmKanskje en ide å ta kontakt med eier av denne nettsiden for å finne ut hvor han har opplysningene fra. Skal se at du må til Danmark for å lete etter Petter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Supert! Da har vi noe håndfast å gå etter.Jeg har funnet Poul Christoper Holbye omtalt i Fet Bygdebok,men fortsetter i innlegg 84363. Så kan vi samle alle tråder der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Tusen takk igjen!Har lett i Stange kirkebøker etter dåp til Poul Christopher i 1740 men ikke funnet noe. Kan han være døpt i København? Eller muligens i Trondheim, der faren er kappelan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland, Nerland, 6444 Farstad.

Vennligst gå inn på Digitale bøker nr. 41 her på Digitalarkivet. Her finnes boka til Andreas Erlandsen: 'Biographiske Efterretninger om Geistligheten i Trondhjems Stift'. Trykk på VIII Nordmøeres Provstie side 408. Der finnes under Edøe Præstegjeld, under nr. 6 - Niels Holbye. Edøy og Brattvær er forøvrig på Smøla, Nordmøre. Der er det gitt ut komplette gards- og ættesogebøker. Her er det kanskje noen som kan være behjelpelig med oppslag og anna ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Takk skal du ha for tipsene! I bygdebøkene kan det være masse nyttige opplysninger! Disse bøkene kan sikkert bestilles via biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(21:) Det står såvidt jeg ser 'Capellan til Bradtver' -etterellerannet-('Præstegield'?)... 'i Trondhjmes Stift'. (Og der startet han altså som resid. kap. 6 Mai 1740, iflg. Erlandsen, og var der i drøye 9 år, før han ble sogneprest i Skjold i Ryfylke den 15 Juli 1749). (Brattvær ligger på Smøla, dengang i Edøy prestegjeld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(3:) Om vi tenker oss at Petter Holbye, som skal ha 'besovet' Olif Johansdatter i Stange præstegaard i mars 1729, var omlag jevngammel (eller litt eldre ?) en sin sengevenninne (som var f. ca.1697?) så må han altså være f. omkring 1695/1700, da Henrik Nielsen Holbye var 19/24 år.Henrik Nielsen Holbye (f. i Trondheim i 1676) var tydeligvis først sogneprest i Loppa, Finnmark (kanskje fra ca.1705 ?), og senere i Stange (der sønnen Poul skal være f. i 1712). Henrik giftet seg 19 Apr 1706 i Trondhjems Domkirke med Maria Andersdatter Gammelgaard (død 1730).Om sognepresten Henrik Holbye og Petter Holbye (som altså skal ha vært i sengehalmen i Stange prestegård i 1729, 16 år etter at Henrik døde der) er i slekt, så virker det vel lite sannsynlig at Petter er Henrik's sønn. Kanskje heller en brorsønn, eller kanskje en pleie- eller fostersønn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.