Gå til innhold
Arkivverket

[#83929] Bilde av familien SCHRIVER i Bergen:


Gjest Tore Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Andreassen

På baksiden av bilde står det skrevet: 'Tippoldemor Susanne Krum (gift Normann) sin familie på morsiden Schriver i Bergen'. Kan noen hjelpe meg med å indentifisere personer på bilde?

bilete10895.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Denne 'Susanne' er den samme som det står om på baksiden av bildet: Susanne Krum f.1825 i Bergen, gift med Joachim Bredal Normann f. 1826 Røsvik i Sørfold.Bildet er av hennes mors slekt: Mette Helene Heÿberg SCHRIVER f. 1790 Henøen i Nordhordland, gift med Jacob Andreas Hansen KRUM f.1781 Tangen, Drammen. Jeg tror kanskje disse to er med på bilde, i tilfelle må det etter all sansynlighet være de eldste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Da tror jeg vi kan utelukke at Susannes foreldre er med på bildet.Hvis bildet er tatt ca 1880, skulle da faren vært ca 100 år, og så gamle er ingen på fotoet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Ja det var vel en for opptimistisk tanke.Over familien henger det bilde av en dame: Kan det være et jubileum eller en begravelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Ja det var vel en for opptimistisk tanke. Over familien henger det bilde av en dame: Kan det være et jubileum eller en begravelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Begravelse tror jeg det ikke er. Det var vel ikke vanlig å tilkalle fotograf da. Men det kan jo kanskje være et slektsstevne eller et jubileum?Susanne var født 1825 og det kan jo gjerne være henne sittende i forgrunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Dette bilde kommer fra min oldemors søster: BerhardineSeverine NORMANNs billedsamling, f.1868 på Færøy iSørfold, d.1961 i Trondheim. Hun fulgte NORDMANN familienstradisjon og ble kolonialhandlende i Trondheim.Hennes far Joachim Bredal, Susannes mann var jekteskipperhos sin far i sine yngre dager og traff sikkert sin kone iBergen, da hun også var av gammel kjøpmannslekt, AlbrectSCHRIVER, innvandrer fra Bremen i 1686, f.1674.Jeg tror ikke de tok noen tur til Bergen på sine eldredager pga et jubileum, det var nok en meget lang ogstrevsom tur den gangen.Da kan jeg heller tenke meg at det er Susannes søster:Jacobine Andrea KRUM f.1829 og d.1909.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.