Gå til innhold
Arkivverket

[#83939] Farvel, mitt siste beltehull - vise av Arild Feldborg


Gjest Tore S. Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore S. Falch

Dette forumet brukes til så mangt, og det sitter mange svært kunnskapsrike og gode hjelpere rundt omkring og følger med her, så nå forsøker også jeg meg med et spørsmål HELT utenfor dette forumets sedvanlige temaer.Arild Feldborg har skrevet en vise eller tekst (benyttet av NRK) som het ''Farvel, mitt siste beltehull''. Det handler om en stadig voksende midje og et derav følgende behov for stadig å flytte beltenålen et hakk utover - inntil jeg-personen altså har nådd det siste beltehullet og beltets repertoar er oppbrukt.Problemstillingen er høyaktuell i disse nyttårsforsett-tider - og teksten skal helst brukes i en takk for maten-tale kommende lørdag.Visen er omtalt i artikkelen om Arild Feldborg på snl.no - Lenke .Kjenner noen til denne teksten - eller er det noen som har noen gode ideér om hvor den kan finnes? Jeg har vært på både Nasjonalbiblioteket og på Deichmanske hovedbibliotek - men ikke funnet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det knyttes mistillit til meg. Prøv igjen ! (Det er lagret hos blogspot.com) Jeg fant det igjen for andre gang ved andre forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Alvorlig talt. Farvel, mitt siste beltehull... Tiden er inne for å gå ned i butikken å få kuttet beltet og laget nye hull. osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det er godt ikke alle tenker som Helge, og bare må lære av erfaring. Hvorfor er du egentlig her da Helge? For å belære oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til Helge Hålåseter (2) og (5):Neida, jeg har slett ingen mistillit til deg - tvert imot, du har jo funnet noe som jeg ikke har klart ved hjelp av google-søk. Det hadde vært veldig fint om du kunne legge inn en lenke til siden du har funnet.Til Bjørn Davidsen (4):Takk for tipset om Norsk visearkiv! Jeg fant tidligere ikveld denne bloggartikkelen fra desember ifjor - [url="http://visearkivaren.blogspot.com/2010/12/arild-feldborgs-revyviser.html>Lenke - og her opplyses det at visearkivet har fått låne Arild Feldborgs tekster. Jeg tar kontakt med Norsk visearkiv (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg har en mistanke om at det er denne siden Hålåseter har googlet seg frem til - Lenke - men det er dessverre bare overskriften som stemmer overens. Etter hva jeg kan se, inneholder ikke bloggen hele Feldborgs tekst. Men takk, likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Lars, jeg lærer hele tiden. Det er vel ikke mange som har behov for å spørre mere og spør. Du har tydeligvis behov for å belære meg ? Kanskje har du forsøkt å svelge en kamel mot hårretningen ? Kamelen heter i såfall Helge Hålåsæter. Forleden dag beskyldte du meg for å ha skrivekløe. Da kjenner du igjen ditt eget forhold. Ved å lese oversikten over innlegg her på siden, finner jeg at du har 4 ganger flere trådstarter enn meg. Når en holder seg til regler og etikk, er vel ordet fritt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg foreslår at vi stopper dette ordskiftet her. Med mindre noen har nye, konkrete forslag til hvor jeg kan finne teksten eller noen faktisk sitter med hele teksten, avslutter jeg tråden - og så melder jeg heller tilbake her dersom jeg får tak i teksten på visearkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HelgeDine innlegg 2,5, 7, og 8 i denne tråden indikerer at du har funnet det trådstarter spør om, nemlig teksten til Feldborgs vise, men du har jo ikke det! Du har skrevet 5 innlegg her og til og med forsøkt å harselere med oss som ikke kunne finne det på Google.Nei Helge. Du må bare aksepterer at jeg blir litt irritert av sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Tore, det synes jeg er greit. Når det kommer vrangord, kan det ene ordet ta det andre. Jeg for min del bes unnskyldt. Helge Hålåsæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jada, vi setter en strek over ''vrangordene'', og så kan vi alle heller humre litt over kommentaren fra Folldalen i innlegg 12.Jeg håper jeg kan komme med gode nyheter fra visearkivet imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Håper alle forstår at innlegg 12 ikke siktes til bestemte personer. Dette var noe det i blant ble fleipet med i et arbeidsmiljø jeg var i for mange år siden hvis noen begynte å bli litt rundere i fasongen, jeg skal ikke gjengi fleipen i klartekst her:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Da har jeg mottatt teksten fra Norsk Visearkiv. Jeg ser nå at titelen er ''Farvel, mitt ANNET beltehull'' (- ikke ''siste'') - men innholdet er like fornøyelig som jeg husket det.Så da er morgendagens takk for maten-tale reddet. Takk for alt engasjement og gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Nei men Tore da; nå MÅ du gi oss andre også mulighet til å lese teksten. :) Du kan ikke bare avslutte uten å ha skrevet teksten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Saken er dessverre den at dette er en upublisert tekst, og Visearkivet har fått låne Arild Feldborgs tekster av hans sønn. Jeg måtte love arkivet at jeg ikke skulle publisere teksten, men bare bruke den i en privat sammenheng. Nå er det ikke sikkert at det hadde gjort noe om jeg publiserte den, men da måtte Visearkivet først ha innhentet tillatelse fra sønnen.Men - som en liten smakebit på hva det hele dreier seg om, kan jeg jo la dere få de to siste, dramatiske linjene av hyllesten til det siste beltehullet:''Den dag du ikke strekker til, fins ingen hull igjen. Hvis bukseselen holder, vil jeg henge meg i den!''God helg - og takk for maten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Viss dei mest hårsåre og anstendige vil love å ikkje lese lenger, skal du få eit poeng av meg og, sitert etter ein av bygdas bokstaveleg talt store søner, i alle fall når det gjeld livmålet:'jammen du veit no vel at god reiskap bør stå under tak'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Ha, ha - slagferdigt og presist, Aase :) Og som det heiter i ein tilsvarande replikk herfrå:'Da so alltid står i skuggen vert ikkje solbrend' :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.