Gå til innhold
Arkivverket

[#83947] Hvor bredt bør man gå når man gransker en familie?


Gjest Sverre Medalen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sverre Medalen

Når man starter med en person i en familie og går bakover i tid så kan man favne mange personer i bredden (foreldre, besteforldre, oldeforeldre osv.). Det er vel egentlig bare tilgang på informasjon som setter grenser for hvor langt ut man kan komme.Finnes det en naturlig grense hvor man stopper når man gransker en familie?Mvh. Sverre Medalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

jeg tror de fleste opplever (a) at det på enkelte grener stopper pga mangel på informasjon, og (b) at det på enkelte grener dukker opp så mye informasjon at man velger å avslutte av mangel på tid og/eller at det oppleves som fjernere og mindre interessant ut i fra hovedfokus i granskingen. (Eks. hvis du kobler deg inn på gamle slekter i ei bygdebok e.l. vil du neppe skrive av hele boka...)Men dette er delvis smak og behag. Personlig ønsker jeg å vite mye om slekts- og bygdekretsen omkring mine aner, og da hører 'alle' på gård/bosted med, og det samme gjør svigerfamilie (i et par-tre ledd), tre- og firmenninger m.v. med.Men her vil sikkert dukke opp ulike tanker om dette i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelås

Hei. Hvorfor ikke begynne 'i den andre enden'? Ved hjelp av bygdebøker, kirkebøker og folketellinger kan man 'tråkle' seg tilbake på kvinne eller mannssiden til 1700-tallet og finne en 'forfar/formor' som man kan bruke som utgangspunkt, og lete opp deres etterkommere fram til i dag. På den måten ender man opp med en hel masse folk som er interessert i det arbeidet man har gjort. Og man har et godt utgangspunkt for å skrive en slekts bok. Jeg er klar over at man 'mister' mange av de eldste på denne måten, men du verden hvor mange hyggelige folk (8 og 9-menninger:-) man kommer i kontakt med, når man kommer fram til de som lever i dag. Lykke til. Mvh. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Både kirkebøker, Folketellinger, bygdebøker vil inneholde feil så derfor registrer mest mulig om de personene du finner. Og med mest mulig samtlige kilder og samtlige forskjellige navn.Etter hvert som du jobber vil du vanligvis raskt oppdage at familier er knyttet sammen på mange måter. Så derfor; selv om du arbeider deg bakover, ta med så bredt du har av opplysninger.Selv fant vi ettrhvert at kona og jeg var i slekt og familie på ulike måter, selv om vi er fra forskjellige steder i landet. Folk flytter på seg og ved å ta med alt du finner og ikke i en tidlig fase setter begrensinger vil du finne mange spennende forbindelkser og årsakssammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.