Gå til innhold
Arkivverket

[#83956] Trondheims borger Hans Jessen Sommer


Gjest Karl Johnny Sommer
 Del

Recommended Posts

Gjest Karl Johnny Sommer

Hans Jessen Sommer var en av de såkalt eligerte handelsmenn i Trondheim på slutten av det syttende århundre.Han var gift med Maren Brun Wasmuth,og de fikk blandt annet sønnen Hans Jessen Sommer født i 1786,dette nevnt så det ikke skal bli en sammenblanding av disse to personene .Sommergården/ Svaneapoteket ca 1780 og Gården Singsaker er nevnt som hans eiendommer i Trondheim. Så til saken,det jeg undres på er hvor han er født? Han bør være født ca 1756/57 i henhold til alder 49 år ved død 24 09 1805 i Trondheim . Ved søk på Family search er hans fødested Trondheim,noe jeg betviler.Tror han kom til Trondheim som handelsborger fra området Slesvig/Holstein.Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger omkring dette? Mulig det kan stå noe i Trondheims byleksikon ? Takknemlig for all informasjon. K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Har forsøkt å finne noe om Hans Jessen Sommer under kategorien skanna skiftemateriale,men ved søk blir det alt i et 0 treff.Har aldri søkt på denne linken før,så det er mulig jeg gjør noe feil.Er det noen som kan prøve å utføre dette søket ut i fra hans død 1805.Takknemlig for hjelp. K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Inger - Takk for interesse og begjelpelighet,men dette hadde jeg fra før.Håper det er noen med tilgang til Trondheims byleksikon som kan hjelpe meg med dette.Mulig det i byleksikonet står noe om hans utspring/fødested? K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel da Hans Sommer som kjøpmann i Trondheim i 1801 med familien: LenkeVielsen skal ha vært 12 Jan 1793 i Vor Frues kirke i følge Mormonerdatabasen.Har du funnet vielsen i kirkebøker?Kan de stå noe om hans opphav der? Hva med barndåper til alle ekteparets barn, kan faddere gi noen spor. Oppkalling av barn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig at vielsen til Hans Jessen har vært tidligere? Ved foreldresøk finner jeg flere barn døpt tidligere. Legger inn lenke til en dåp fra denne kileden: LenkeDet finnes digitale kirkebøker for Vor Frues kirke i Trondhjem fra denne tiden, men ikke så lettleste.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Gunn - Takk for interesse.Hans Jessen Sommers vielse har jeg funnet.Han giftet seg med Maren Wasmuth 12 jan 1783 i 'Vor frue'Trondheim.Dokumentet du viser har jeg vært inne på tidligere.Det ser ut som det blir vanskelig å finne Sommers fødested.Finnes det noen oversikt omkring borgerbrev i Trondheim fra den tiden? K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Stamtavle over slektene Angell og Hammond samlet av J. Hornemann, bearbeidet av Jørn B. Skogø, 2000.Det jeg har funnet der av Sommer:Kammerr. Hans Morten Sommer, død 1/6 1734 gift 20/11 1749 Margrethe Rochles f.1671-20/11 1749.Barn: Morten (Hansen) Sommer f.21/8 1704 Trondheim-20/8 1765, begravet under Alstadhaug kirkes dør. Pr. Alstahaug. Gift 1734 Abel Margrethe Dass f.1711-4/8 1791 Schey i Asltadhaug 81 år gammel. De fikk 14 barn.Barn av Morten og Abel M.:A) Hans Morten Sommer, f.24/5 1735 dpt.2/6 i Herø, død 26/3 1791, høiesterettsassessor. UB. Gift 14/3 1769 med Abel Margrethe Marie Hammond f.8/7 1742.B) Andreas Sommer, f.1736-1772 Pr. Lyngen. Gift 22/5 1764 Kr.sund Hanna Rebekka Margrethe Hammond Dass f.1736-26/2 1809. 2 barn (Rebekka og Morten)C) Peter Lorents Sommer, dpt.2.påskedg. 1737 Herø-27/8 1770 på reise fra Bergen, bgr.7/9 på Herø kapell Alstadhaug. UB. Gift 1764 Anne Katrine Tobine Coldevin, f.5/10 1725-26/6 1811.D) Rebekka Sommer, dpt.11/3 1738, død som barn.E) Eiler Johan Sommer, dpt. Sexagenma 1739-død 1765, søfarende, ugift.F) Jens Sommer, dpt. 3.påskedg.1740, død som barn, tvilling.G) Margrethe Sommer, tvilling med F, død som barn.H) Rebekka Sommer, dpt. 17/09 1742.I) Albert Christian Sommer.J) Elisabeth Susanne Sommer.K) MargretheL) Jens Christian Sommer.M) Jens Sommer.N) Margrethe Rebekka Sommer.Det var alt fra den lista, og det kan forekomme feil.Det ser ut som om det kan finnes flere Sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser etterpå at jeg har skrevet 2 feil ang. Kammerr. Hans Morten Sommer . Hans Morten døde 19/6, og han ble viet til Margrethe Rochles i DK 15/6 1703. Håper det ikke er flere feil nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Berit - Dette ser i utgangspunktet ut som en Nordlands slekt tuftet på Danske embedsmenn.Ut i fra det jeg kan se omkring fødsel og giftemål på de 14 barna,så kan vel ingen av disse relateres til Hans Jessen Sommer født 1756/57. Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Trondheim byleksikon knytter ikke Sommergården til noen Hans Jessen Sommer. Her heter det: 'Apoteker, hoffagent Otto Sommer eide denne eiendommen fra 1770, og kjøpte etter hvert opp flere tomter ved Sommerveita. Han rev 1774 det gamle våningshuset på tomten, og begynte 1775 oppføringen av Sommergården. Sommer døde 1792, og enken Hanna Meincke satt med gården til sin død som 104-åring 1832.' Så her er det noe som ikke stemmer.Når det gjelder Singsaker, står det i samme leksikon: 'Singsaker var en del av Elgeseter til 1796, da gården ble fradelt og solgt til kjøpmann Hans J. Sommer. Hans slekt eide gården til 1829 (...)'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Lars - Beklager min miss omkring Apoteker gården/Sommer gården! Takk for innformasjon.Forstår ut i fra ditt innlegg at du har tilgang til byleksikonet.Er det der nevnt noe mere om Hans Jessen Sommer,eller andre ved navn Sommer? Muligens vedrørende hans barn som jeg har navnene på. Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Trondheim Byleksikon er jo ikke noe 'personleksikon', for å si det slik. Så man finner ingen om man slår opp på Sommer som navn. Det vil si, Hans Jessen Sommer er nevnt i registeret, men da henvises det kun til en del (by)gårder som han har vært eier av og som har sine egne artikler.Heller ikke Thaulows personalhistorie, som har åtte linjer om Hans Jessen Sommer, sier noe om hvor han var født eller kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Den dødsdatoen du oppgir i (1) kan ikke være korrekt. I Adresseavisen for 15.9.1805 kunngjør Maren Brun Sommer f. Wasmuth, på vegne av seg selv og 'otte efterlevende børn', at hennes mann Hans J. Sommer døde 'i morges kl. 5 slet', 49 år gammel, etter et kort sykeleie. Heller ikke er står det noe om hans opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Lars - Hans Jessen Sommers fødested ser ut til å være litt av en nøtt!Sjekket Minestral og Klokkerbok Vår frue, omkring hans død.Han er der nevnt med død 14 09 og begravelse 24 09 1805.Du skal ha takk for all informasjon! Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

I boken 'Johan Sebastian Welhaven, Samlede verker,utgitt med innledning og kommentarer av Ingard Hauge, IV Prosa' på side 385 i kapittlet 'Digteren fra Alstahaug Peder Dass' står det en setning som kanskje kan lede på rett spor. 'Baade han og hans frænde, Nordlæningen Hans Sommer, som på mødrenesiden nedstammet fra Peder Dass'Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.