Gå til innhold
Arkivverket

[#83965] Olga Thanke f. 12.01.1884 Vaagan- foreldre?


Gjest Unni Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Jakobsen

Olga Thanke er født i Vaagan 12-01-1884. Hun bor i Svolvær 1910- ugift og er tjener. 1900 bor hun i Laukvik, Gimsø herred. Slektsnavnet 'Tanke' skrives på ulike måter- og er en del nyttet i Helgeland/Nordland. Er det noen lesere som har informasjon om hennes foreldre og søsken?mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn 1900-tellingen med Olga Thanke her: LenkeHun er nevnt som reisende , vet ikke om det er mulig å finne dåpen hennes i Vaagan?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Takk for svar. Jeg har merket meg tellingen i 1900- hvor Olga Thanke er ført opp som 'reisende'. Det gjelder også en annen i husholdet, Helma Edvardsdatter. 1900 er Olga Thanke ca. 16 år- 10 år senere er hun i tjeneste i Svolvær. Jeg undres på om det finnes kirkebøker på nettet som gjelder Vaagan omkring 1884.mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ut til at Olga er ført to steder i 1900. både hos foreldre og som 'reisende' , se lenke i innlegg 2.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Olea Margrethe Johansdatter d. 1930 gift med Johan Tanke Jensen (1844-1921) Hun er datter av Johan Winther Sivertsen og Jonette Andersdatter (f. 1826)Johan Winther Sivertsen er sønn av Sivert Kildal Olsen f. 1784 Vestpolden, Laupstad, NordlandMen jeg skulle gjerne ha visst hvem Johan Tanke Jensen sine foreldre var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Iver: Beklager jeg postet samtidig som deg. Brukte bare fem min på å skrive innlegget.Hva står det på fødselen? Han er uekte, og faren heter Jens Tanke, men hva står så?Tanke er ett familienavn på Helgeland. Det er ganske mye brukt på midt Helgeland, men mange som ikke tilhører Tanke familen har tatt det som mellomnavn. Etter 1910 er det også noen som har det som etternavn.Jeg er forøvrig av 'ekte' Tanke familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, hva som er ”ekte” og ”uekte” her er vel ikke så godt å si, men det ser i alle fall ut til at JOHAN er født utenfor ekteskap, og at han ble unnfanget ved i november-desember 1843. Helgelendingene hadde vel ikke ankommet Lofoten såpass tidlig for å være med på torske-/skrei-fisket???Men jeg er enig i at vi gjerne kan rette misstenken mot en fra Helgeland for farskapet. Jens Christian Tanke som er gift med Maren Hansdatter (Hestøya) på Alstahaug bør det kanskje rettes et søkelys mot?? - For det er vel ikke flere aktuelle som heter JENS TANKE - Hverken på Helgeland eller i Lofoten??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Til innlegg 12, 13 og 14: Det kan være av interesse at noen tyder hva som står bak navnene i kirkeboken 27. okt. 1844- vedr. dåpsbarnet Johan Tanke Jensen. Det kan kanskje virke oppklarende med hensyn til faren Jens Tanke sin identitet. Dersom noen har god oversikt over familien Tanke med utspring fra Helgeland- vil jeg gjerne ha informasjon om denne slekten. For øvrig, hjertelig takk for alle bidrag.mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Til innlegg 12, 13 og 14: Det kan være av interesse at noen tyder hva som står bak navnene i kirkeboken 27. okt. 1844- vedr. dåpsbarnet Johan Tanke Jensen. Det kan kanskje virke oppklarende med hensyn til faren Jens Tanke sin identitet. Dersom noen har god oversikt over familien Tanke med utspring fra Helgeland- vil jeg gjerne ha informasjon om denne slekten. For øvrig, hjertelig takk for alle bidrag.mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Søk på familysearch.org viser følgende: Det er kun ett treff på Jens Tanke. Han er født 1818 og gift med Pernelle Abelsdatter. De har ett barn: Johan Tanke Jensen f. 23. aug. 1844 Vågan og død 3. jan. 1921 Vågan. Jens Tanke er trolig død før 1865. Kan noen finne Jens Tanke f. 1818 i kirkerbøker i Nordland?mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg tviler på at de har vært gift. Jeg tipper at det bare er en slurvete registrering utfra kirkeboken på familysearch.Jeg har rimelig god oversikt på Tanke familien, men den er stor - herved er du advart. Men hvis jeg får litt mer data på den så kan jeg sjekke om det er Tanke familie.Slik jeg tror det så har damen hatt ett 'uhell' og kjenner ikke barnefaren. Han har bare sagt han het Tanke, hun vet ikke farsnavnet. Det tyder på dårlig kjennskap.Kanskje konfirmasjonen har noe mer? Ev. vi må se etter ett giftemål? Hun får jo en sønn til senere - utfra folketellingen. Hvis den andre også er uekte så blir det ikke så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Vi kan vel enes om at det er vanskelig å tyde kirkebokteksten ved dåpen til Johan (Tanke) Jensen i Vaagan født utenfor ekteskap i 1844.Vi får heller ingen god hjelp av konfirmasjonsinnførselen i 1862 (nr.15 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=108&uid=92819&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>Lenke ). Men faren tituleres som ungkar! (Som antakelig henspeiler på året 1844). Mens moren (Pernella Abelsdatter) tituleres som enke, - det vil si at hun er enke etter denne Andreas, som er far til hennes sønn, Edvard. (Ref:FT1865. Innlegg 8 ).Men dette er vel en kraftig indikasjon på at submitteren bak opplysningen som er gitt Fam.Search (Innlegg 17) kun spekulerer, uten referanser. – En spekulasjon det vel er god grunn til å avvise.MEN det finnes en Jens Tanke i Nordland som rent tidsmessig matcher bra (se innlegg 13). JENS CHRISTIAN TANKE er døpt 2. søndag etter påske 1814 i Alstahaug (øverst, høyre) Lenke , og hans foreldre er Nils Tanke og Johanna Olsdatter.Samme Jens Chr. Tanke inngikk ekteskap med Maren Maria Hansdatter (Fra Numedal????) 28.september 1823 i Alstahaug (Nr.13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Rettelse siste innlegg (20): Jens Chr. Tanke inngikk ekteskap med Maren Maria Hansdatter 28.september 1843, - ikke 1823.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jens Christian Tanke Nielson f 1814 dør dessuten rett etter giftemålet. 6. jan 1844. Omkom på havet sammen med broren.Hvis Jens Chr. Tanke var faren ville han da ikke mest sansynlig være oppført som død ved konfirmasjonen? Eller visste de ikke han var død og førte ham opp som unkar - som ved fødselen?Det er ikke alle som er av Tanke familie på denne tiden som er døpt Tanke, men alikevell kaller de seg Tanke.Tanke kan dessuten staves på forskjellige måter. Jens er ikke ett vanlig navn i Tanke familien - slik som Nils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

(22) Når det gjelder de KB-opplysninger omkr.1860 som føres opp ved KONFIRMASJON, er det svært vanlig at det er avskrift av dåpsprotokoller. Min erfaring er at man bare unntaksvis gir opplysninger pm for eksempel foreldres død i tiden mellom dåp og konfirmasjon. Er det noen flere opplysninger du har om dødsfallet til Nils-sønnene 6.jan.1844 enn det kirkebokinnførselen i Alstahaug gir (nederst ) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2579&idx_id=2579&uid=ny&idx_side=-195>Lenke . At brødrene IKKE ble funnet, gir oss fortsatt mulighet til å spekulere på om drukningsulykken kan ha skjedd i forbindelse med en Lofoten-reise.Nå er det en 19 år gammel Christian Tanke som dør i Vågan - Lofoten 18.feb.1844, (nederst Lenke , men det er vel lite trolig at han kan ha noe med Helgelands-brødrene å gjøre???6. januar 1844 er ca 1 mnd. etter unnfangelsen i Vaagan, og selv om kirkeboka i Vaagan er vanskelig å tyde, så er det vel ikke tvil om at en JENS TANKE er oppført som far. Om han tilhører en Tanke-familie på Helgeland vet vi ennå ikke, men foreløpig har vi ingen annen kandidat enn denne nygifte Jens Chr. Tanke fra Alstahaug prestegjeld.Men vi vet at Jens Chr. Tanke fikk gitt sin ektefelle en sønn. Barnet (Jens Christian Tanke, - samme navn som faren) ble født 26.jan 1844 (ca.3 uker etter farens død) og døpt 28.april 1844. (nest nederst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Når det gjelder Johan Tanke Jensens opphav, så ser jeg nå dette temaet: 57253: Johan Tanke Jensen f. 1844 Kabelvåg Lenke .Innlegg 7 i ovenn. tema bringer på bane en drøyt 50 år gammel Jens-Tanke-fars-kandidat til JOHAN TANKE JENSEN. Men her blir det vel håpløst å finne ytterligere dokumentasjon?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Jeg har i min database en Hilda Amalie Tanke Johansdatter f.28. mai 1877 i Vestpollen, Vågan, med foreldre Johan Tanke Jensen og Olea Margrethe Sivertsdatter.Det er vel en søster av Olga, som ikke bor hjemme ved ft 1900.Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.