Gå til innhold
Arkivverket

[#83966] Nicoline Mathilde Schanke f. Halvorsen i Trondheim 1853


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

Nicoline Mathilde var gift med Peter Lauritz Schanke og hadde vitterligen 3 barn med ham som jeg vet om. De giftet seg 1872 i Trondheim Domkirke. Han døde senere av tæring, så hun ble enke. Nicoline fikk senere et barn utenfor ekteskap i 1881 i Oslo. Min bestefar. Sen slutter alle spor. I følge Roger de Robelin så skriver han i boken at hun døde i mars 1883 i Christiania. Nå har jeg gått igjennom alle kirkebøker samt sykehus i Christiania, klarer ikke å lokalisere henne.Har skrevet til hans forening, men der er det ingen som svarer i det hele tatt. Han må jo ha fått opplysningene fra noen, og de skulle jeg gjerne hatt. Vi har lett etter henne i 20 år, og klarer ikke å finne henne. Når sønnen (bestefar) Einar blir født 14 mai 1881, døpt 10 juli 1881 i Grønland kirke, så var ikke mor tilstede, uten en madam Nilsen uttalte at mor var i Amerika, men jeg kan heller ikke finne henne over noen skipslister. (Emigrantlister her på Digitalarkivet). Gutten ble satt bort.Noen som har tilgang til Roger de Robelins bøker om det står noe mere om henne der. Hun virker som et håpløst tilfelle, hva ble hennes skjebne, reiste hun til Amerika, eller døde hun her i Oslo i 1883.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Min sønn kontaktet denne kilden, men han hadde dette kun fra Roger de Robelins kilder. Problemet er at hun finnes ikke i noen kirkebøker over Christiania. Jeg får det liksom ikke dokumentert (Bevist) at hun døde da.Skulle ønske Roger de Robelin kunne skrevet litt mere om hvor i Christiania hun ligger begravet. Vi finner henne bare ikke.Wenche Østen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Takk skal du ha, hun er vanskelig å finne. Vet liksom ikke hvor man skal lete, ryktene i familien, sier at hun ligger begravet i Gamlebyen. Finner henne ikke der heller.Men som sagt det er bare rykter. Merkelig dette her. Her finner man personer helt nede i 1700 tall, men hun derimot er helt vekk fra jordens overflate.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Helt utrolig flott, Wow nå ble jeg virkelig glad, har selv gått igjennom alle kirkebøker i Oslo. Jeg hengte meg for mye på det DE Robelin skrev at det skulle være 30 mars 1883. Så jeg sluttet å se etter mai måned. Det var så mange kirkebøker å gå igjennom. Så hans opplysninger var helt feil, der kan man se, man kan aldrig være for nøye. TAKK, TAKK.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.