Gå til innhold
Arkivverket

[#83973] Kirkebok for Tingvold 1794-1819. Hjelp til å tyde innføring fra 1814.


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Hei! Kan noen hjelpe meg med å lese/tyde en innføring i kirkeboka for Tingvold 1794-1819?Det gjelder vielse 22 juli 1814 under rubikken for Øre og Fredøe på side 293. Jeg kan tyde litt av det, men er ikke noen racer på gamle kirkebøker: '... af Øre-Sogn enkemann Ole A..sen og pigen Brit Rasmusdatter Sogge...?Jeg har en formening om at de to personene som vies er Ole Avlesen, opprinnelig fra Lillesteigen i Alvdal, og Berit Rasmusdatter som et par år senere er å finne i Målselv der Ole etterhvert opparbeidet gården Steien i Bardu. (Ole døde på Steien i 1860).Håper noen kan hjelpe!Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg leser 'Ægteviet af Øre Sogn Enkemand Ole Alfsen Torvig og pigen Brit Rasmus D. Sogge af Grytten Præstegield. CautionsM: Jon Alfsen Torvig og Iver Ericks. Dønnum.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha, Aud!Til Ann-Mary! Ja, jeg tror det er de samme som døper barnet Carl i 1819! Det hele henger godt ihop med at Ole Avlesen og Berit Rasmusdatter først fikk en sønn Andreas i 1815, f.2.7.1815 og dpt 9.7.1815 i Tingvold. (Og konfirmert i Ibestad; se konf#5-1831). En annen liten detalj som gjør at jeg tror det er de rette Ole og Brit/Berit som gifter seg i 1814 er navnet på en garantistene, nemlig Jon Alfsen Torvig. Ole Avlesen hadde nemlig en litt yngre bror, Jon Avlesen (ref. FT1801 for Tynset). Og - så langt jeg har oversikt over skjedde det en utflytning fra Tynset-traktene på den tida; definitivt til Målselv, men også til ytre strøk på Møre.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.