Gå til innhold
Arkivverket

[#83976] Forsvunnet nordmann i Canada - Mulig å finne igjen?


Gjest Ørjan Kvaløy
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Kvaløy

Ludvig Juliussen, f. 12.03.1892 i Hyggen, Røyken.Far: Julius Olsen, f. 1854 Mor: Elise Birgitte Hansdtr. f. 1859 (Kirkeboka)Ludvig emigrerte til Canada med 'Bergensfjord', og ankom Halifax 30.04.1927. (Immigrasjonspapirene i Canada)Ludvig fikk arbeid på jernbanen, og sendte penger til familien hjemme i Norge, jevnlig. Han oppholder seg bla. i Hearst, Ontario, Rouyn, Quebec og Weldon, Saskatchewan.Plutselig opphører kommunikasjonen etter et par år, og man hører ikke mer fra han igjen. Flere forsøk på å finne han igjen, har vært mislykket.Er det mulig å finne ut noe om hans skjebne i Canada? Eller har noen tips om hvor man kan leite?MVH Ørjan Kvaløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

På Ancestry finnes et familitre hvor Ludvig er nevnt. Kanskje vedkommende som står bak dette treet vet mer om Ludig. Imidlertid er denne siden låst slik at den ikke vises og man må spørre eier via mail om tillatelse. Dessverre er siden som viser mailadressen midlertidig ute av drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Han forlot en familie i Norge, så det kan være dem? Har en teori som går ut på at han kan ha stiftet familie i Canada. Navnet Juliussen finnes i Alberta og British Columbia, selv om det sikkert er et blindspor.ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

I følgje skipslista skulle han til Friend: Henrik Grund, Weldon, Sask., og hadde kona Margit Juliussen att heime i Røyken. Og ho utvandra altså ikkje? Elles finn eg ikkje noko meir på Ancestry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Ja, han forlot kone og barn i Norge. Det er dette som gjør saken litt spesiell. Han sendte penger hjem en periode, og på kvitteringene kan man se at han bla. har oppholdt seg i Weldon. Henrik Grund kan jo være et spor. Familien i Norge hørte aldri fra ham igjen.ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Opererte de med 'Ship manifest' i Canada/Halifax, på lik linje med Ellis Island? Er disse i tilfelle tilgjengelig noen steder?ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Mange takk Berit!Når det gjelder Ludvig Juliussen, Røyken, som ankommer New York i 1913, tror jeg ikke det er riktig person. Det må være en navnebror. Jeg har funnet den samme personen et par andre ganger til ved Ellis Island, og regner med han kanskje var innom byen pga. sitt yrke. (Sjømann) Hans alder og pårørende stemmer ikke med Ludvig Juliussen som reiste til Canada i 1927.ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Weldon, Saskatchewan, er tydelig en landsby med et sterkt norsk preg. Det var ukjent for meg at det finnes en norsk koloni nord i Saskatchewan. Hva med Henrik Grund? Kan han bidra med å løse mysteriet? Navnet låter litt svensk. Fra Wikipedia:Weldon has modern amenities and services, and its population of approximately 250 enjoys a quiet, relaxed lifestyle reminiscent of another era. Many of the residents trace their lineage back to their Norwegian forebearers who first established the community just after the turn of the previous century. Weldon's senior residents hold strong links to their roots in Norway and every May 17 a large 'Syttende Mai' celebration is a significant cultural event in the village. The villages population grew fivefold during its 2005 Homecoming Celebrations held during the Canada Day weekend.ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Name: Henry Grund Gender: Male Marital Status: Single Age: 22 Est. Birth Year: 1894 Birthplace: Sweden Year of immigration: 1907 Home in 1916: 18, Prince Albert, Saskatchewan Address: 47, 22, 2, SE 35 Racial or Tribal Origin: Swedish Relation to head-of-household: Son Household Members: Name Age Kelmar Grund 56 f.Sverige Gustav Grund 50 f.Norge Helga Grund 26 f. Norge Borja Grund 24 f. Sverige Henry Grund 22 f. Sverige Engeborg Grund 18 f. Sverige Gunda Grund 16 f. Sverige Elwa Grund 14 f. Sverige Mayand Grund 10 f. Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Name: Gustava Grund Gender: Female Age: 47 Estimated birth year: abt 1866 Date of Arrival: 19 Dec 1913 Vessel: Corsican Search Ship Database: View the 'Corsican' in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: Halifax, Nova Scotia Port of Departure: Liverpool, England Roll: T-4751

bilete10913.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Name: Hilmer Grund Gender: Male Age: 46 Estimated birth year: abt 1861 Date of Arrival: 15 May 1907 Vessel: Cassandra Search Ship Database: View the 'Cassandra' in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: Montreal, Quebec Port of Departure: Glasgow, Scotland Roll: T-489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Flott Berit!!Hvor fant du dette? Prince Albert er vel kommunen hvor Weldon befinner seg. Hvorfor skulle Ludvig dit? Det virker sannsynlig at familien Grund i Canada har en relasjon til ham, men hvilken? Familien er karakterisert som svensk, men om jeg har oppfattet riktig, står det at Gustav Grund er norsk? Kanskje det er Helga Grund som er norsk? Hun er da kanskje gift med en av sønnene til Gustav? Skal sjekke opp om Ludvig evt. hadde nær familie som emigrerte til Canada. Mange takk! Skulle gjerne hatt linken til denne informasjonen.ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Flott!Så ikke innlegg 15 og 16 før jeg svarte! Men det er her snakk om en norsk/svensk familie med navnet Grund, hvor kona, Gustava er født i Norge, og to av barna i husholdet er født i Norge. Er det Helmer/Hilmar? og Gustava sine barn alle sammen?Jeg gjorde et søk i kirkeboka for Røyken, og fant Gustava født den 11/8-1866. Videre ser jeg (15) at Gustava emigrerte i 1913. Dermed gjorde jeg et søk i folketellinga for 1910, og der dukket hun da faktisk opp!!!LenkeGustava Grund f. i Røyken 11/8-1866Barn: 1. Henrik Grund f. 1894 (Sverige)2. Ingeborg Grund f. 1898 (Sverige)3. Gunda Grund f. 1899 (Sverige)4. Irma Grund f. 1901 (Sverige)5. Margit Grund f. 1905 (Idd, Norge)Her finner vi igjen alle barna fra Canada, med unntak av Helga og Borja (Børje/Børge?)Har lest at Hyggen i Røyken var preget av steinbrudd/steinhuggere. Helmer har da trolig kommet dit som steinhugger, møtt Gustava, og giftet seg. Senere har familien flytta til Idd, også et område preget av steinhuggere. Helmer emigrerte i 1907, kona og barna 6 år senere.Gustava var fra Røyken, men hvilken relasjon hun hadde til Ludvig, vet jeg ikke ennå, men vi er helt klart på sporet av noe her!ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Hei! Ja, kan godt hende de var barndomsvenner, men i og med de fleste Grund-barna er født i Sverige, og familien bodde i Idd seinere, kan det også godt hende at de ikke var barndomsvenner, men snarere beslektet. Gustava var jo fra samme nabolag som Ludvig. Det er egentlig heller ikke viktig, men det kan hende man må gjennom familien Grund i Canada for å finne ut mer om skjebnen til Ludvig.Har funnet igjen Henrik Grund, han døde i British Columbia den 12.02.1976. Er nok ikke umulig at Ludvig også flytta vestover. Det finnes opptil flere Juliussen der.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Ser ikke ut som jeg kommer lenger når det gjelder Ludvig Juliussen....kom over denne boka i min søken: [url="http://www.ourroots.ca/e/toc.aspx?id=4426>http://www.ourroots.ca/e/toc.aspx?id=4426Boka beskriver pionerdagene i Weldon, og livet der. Den er fullpakket med norske navn, så her kan det være noen godbiter for slektsgranskere som søker etter folk i Canada.Skal også forsøke å sende en forespørsel hit:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adele Goa

Hei Ørjan, Har ikke funnet noen om Ludvig men kanskje Saskatchewan Genealogical Society kan hjelp. Deres webiste er http://www.saskgenealogy.ca/index.htmlHer er begravede informasjon fra deres webiste for Hilmer og Gustava GRUND: Surname Grund Given Name Hilmer Family Source Year Of Burial 1928 Location Coxby/Weldon RM/Cemetery # 459.003 Rural Municipality Kinistino Cemetery Rose Dale Cemetery-NW 8-48-22 W2 Surname Grund Given Name Gustava Family Source Year Of Burial 1927 Location Coxby/Weldon RM/Cemetery # 459.003 Rural Municipality Kinistino Cemetery Rose Dale Cemetery-NW 8-48-22 W2 Her er SGS kontakt informasjon for Weldon og Kinistino med SGS North-East BranchMailing Address PO Box 1988, Melfort, Saskatchewan, S0E 1A0 CanadaMeetings Meeting: Old Broadway School Building 1st TuesdayContact Ron Unger 306-752-4080Kanskje noen med SGS vet om Ludvig Juliussen og minst kan fortelle mer om Grund familie. Lykke til. mvh Adele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Takk Adele! Hyggelig å høre fra Canada! Noterer at Hilmer og Gustava døde hhv. 1928 og 1927. Deres sønn, Henrik, ble værende i Weldon mange år, før han solgte farmen, og flytta til BC. (Jmf. boka over s. 109) Jeg jobber nå ut ifra en teori om at Ludvig også flytta til BC. Har funnet et par kvinner der, med etternavn Juliussen, en av dem bodde på samme sted som opptil flere Grund. Har også skrevet til Ottawa med en forespørsel til 1940 census.Hva med Alberta? I følge white pages, finnes det Juliussen der også.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.