Gå til innhold
Arkivverket

[#83976] Forsvunnet nordmann i Canada - Mulig å finne igjen?


Gjest Ørjan Kvaløy
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein-Erik Lien

Hei. Ludvig Juliussen var min kones oldefar og jeg har også forsøkt å finne ut hva som skjedde med ham, men uten hell.Raskt oppsummert har jeg følgende om Ludvig (som ikke tidligere er nevnt):- Moren døde av barselfeber etter å ha født Ludvig. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5568&idx_id=5568&uid=ny&idx_side=-280>Lenke- Gift med Margit Amundsdatter Sørsmoen 9/3 1916 Lenke- De fikk barna Lilly Margrethe f. 1/3 1916, Åge Torbjørn f. 19/12 1917 og Gunvor Elise f. 21/9 1921- I kirkeboka står han med tittel Matros når han giftet seg og ved dåpen til Lilly.- I folketellinga fra 1910 er han oppført som Sjømand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Heisann! Jeg har sendt en forespørsel til kanadiske myndigheter (Lenke nederst på (23)) Har et godt håp om at jeg får napp der, men under forutsetning av at han bodde i North Bay, Ontario i 1940, og at han var registrert under sitt døpenavn. (Han bodde der i desember 1939, så det er et berettiget håp) Om han ikke bor der, og har endret navn, svinner håpet. Har også en tråd gående på Ancestry.com under Saskatchewan, hvor det har kommet en del innspill.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein-Erik Lien

En liten kuriositet hentet fra 'Røyken - Bygda og menneskene' av Terje Martinsen (side 170-171):At det kunne være vanskelig med arbeid i Kanada også, viser en søknad fra Margit Juliussen til formannskapet i oktober 1928. Hun ba om bidrag til å 'bekoste hennes mann hjem fra Kanada'. Denne søknaden ble enstemmig avslått, og mannen vendte aldri hjem til Hyggen igjen.Stein-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.