Gå til innhold
Arkivverket

[#83990] Fortsatt feil på databasevelgeren?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Det synes som om propblemet med databasevelgeren fortsetter. Det virker tilsynelatende ok i korte perioder, for så igjen å vise følgende melding:LenkeEr man kommet noe nærmere en løsning på problemet, eller regner man med at dette vil vedvare en stund til?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette S. Clausen

Databaseveljaren er oppe og går nå.Vi er litt usikre mht hvor lenge problemet vil vare, men vi har funnet en metode for å 'resette' Databaseveljaren når den tuller. Inntil vi har funnet bug-en i systemet vil vi bruke den metoden.Merk: Ingen data går tapt, alt er der hele tiden, så hvis en har bokmerker eller direktelenker til databaser i Digitalarkivet, vil dette virke. Det er kun framfinningsverktøyet vi har problemer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Merete Bruvik

Ja, jeg la akkurat ut ny nyhetsmelding om dette nå. Det er fremdelen problemer med Databaseveljaren i Digitalarkivet. Den er ustabil. Akkurat nå ser den ut til å virke igjen, men vi regner med at den vil kunne falle ut igjen.Vi vil lese og svarer på e-poster som sendes til oss igjennom helgen, og vil prøve å hjelpe med å finne frem til databaser.Vi beklager så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for tilbakemeldingen. Jeg fikk i det minste bekreftet at det ikke var bare hos meg det var feil. Vi er så bortskjemt med Digitalarkivet, at vi blir fort utålmodige når noe ikke virker.Jeg får prøve å smøre meg med det vi som leiter etter slekt har størst nytte av, tålmodighet.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette S. Clausen

Er ikke sikker på hva slags eksperimentering det der er, men tellingene vil du alltid ha tilgang til, for der har vi direktelenke til dem i den øverste blå horisontale linjen.Nå er Databasevelgeren oppfrisket igjen, den gikk ned i natt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Lenkene oppe er ikkje direktelenker, dei går til databaseveljaren (WebMeta.exe), og då databaseveljaren tulla fyrste gongen var det difor umogeleg å få gjort landsomfattande søk i nokon av folketeljingane. Når eg klikka på '1900' kom det opp noko om 'rettargang og straff'.Derimot er lenkene i (5) direktelenker til landsomfattande søk i folketeljingane (WebReg.exe), om denne oppskrifta fungerer når WebMeta.exe tullar har eg ikkje fått prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg får samme skjermbilde, velger fylke=Sogn og Fjordane, og får da dette resultatet:Det er funne 364 databasar. Innskrenk utvalet eller trykk på knappen under.Jeg kan derfra gå videre til de databasene jeg skal bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Når jeg søker på 1865 tellingen for Møre og Romsdal så får jeg opp alle kommuner, unntatt en, Skodje. Har prøvd en rekke ganger og får på denne kommune bare: Finner ikke websiden Mest sannsynlige årsaker: •Det kan være en skrivefeil i adressen. •Hvis du klikket på en kobling, kan den være utdatert.Spørsmål er da om det har oppstått en varig feil på adressen til Skodje 1865 eller om det bare er midlertidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Jeg får ikke opp mine valg på databasevelgeren, bare en feil.Ellers er det en feil i 'tidsperiode-valget' - som vist på bildet under, hvor man kan velge tidsperiode inntil år 25000 e. Kr. Tror kanskje at det ikke er så mange kilder å velge blant for de årene der.Hadde det vært en ide å hatt en speil-tjener, slik at hvis store feil, slike som dette, er det bare å slå av serveren med feil, og koble opp backup-serveren?

bilete10931.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Merete Bruvik

Ja, det er dessverre feil i databasevelgeren forsatt. Vi retter den opp så snart vi ser at den feiler. Dessverre ser det ut for at det blir ustabilt en stund ennå. Send epost til oss, så retter vi opp så snart vi kan. Vi følger også med på debattsiden her for å se om det kommer meldinger om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Merete Bruvik

Databasevelgeren er nå noe mer pålitelig. Den blir nå automatisk oppdatert en gang i timen, slik at hvis det oppstår feil, er det forhåpentlig et begrenset problem. Vi kan kjøre oppdateringen oftere, men vil først se hvordan den virker med en gang i timen.For de veldig interesserte kan det kanskje være greit å vite at oppdateringen skjer 10 minutter over hel time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Dessverre fungerer ikke denne databasevelgeren. At den skal oppdateres en gang pr. time ser jeg ikke gjøres.For meg stopper alle søk opp, og tilbudet til DA er dessverre ikke tilfredsstillende lenger.Er det mulig å legge ut lenker til hvert fylke, videre lenker til kommuner med tilhørende databaser, slik at DAs tilbud kan videreføres iallefall i en foreløpig form?Jeg føler at jeg kan foreslå dette, siden jeg har bidratt med en god del databaser gjennom Digitalpensjonatet, som nå ikke vises lenger gjennom databasevelgeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Merete Bruvik

Takk for beskjeden. Databasene til Hjørdis Otneim var en del av julepakken i 2010, og det er flere av disse som er falt ut ser vi. Disse skal vi få på plass igjen i løpet av dagen i dag.Den automatiske oppdateringen går som den skal etter hva vi kan se, men frekvensen på den er nå satt til 15 minutter for å minimere problemet med søk når den faller ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.