Gå til innhold
Arkivverket

[#83999] AK Gamle Hvam


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei! Hvilke kilder har vi som nevner de første brukerne på Gamle Hvam i Nes. Olav Johnsen g.m. Botilda Svendsdatter Dingelvik Deres døtre Anne og Tora hans far Jon Andresen hans far Andres Gulbrandsen g.m. Mungjerd hans far Gulbrand Andresen g.m. Gyrid hans far Andres Johnsen g.m. NN Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg er på hytta nå og har ikke full oversikt men jeg mener jeg har publisert noe fra hvam under finne grønn på min hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Tusen takk! Her var hele den gamle slekten nevn. Veldig bra.Men hva med Anne Olavsdatter Hvam som giftet seg med Halvor Semmingsen Voll i Grue. Søsteren Tora er nevnt av Finne Grønn. Finnes det noe belegg for at hun har levd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Det er skrevet mye om Holter-ætta etter Finne-Grønn. Olav Jonsson eksisterer ikke, og at Anne knyttes til Hvam er ikke riktig. Hennes far Olav Amundsson var fra Holter.Det er vel ikke forsket grundig i den gamle slekta på Hvam, men jeg stiller meg skeptisk til den slektsrekka som er nevnt i (1). Ny litteratur om Holter-ætta er:Torkel Rønold Bråthen: Jon Gislesons ætt i NST 39, s. 331-379.Lars Løberg: En adelsslekt fra Holter i Nes, Romerikstun 15 - Årbok for Romerike historielag 1988, s. 236-249.Lars Løberg og Tor Weidling: Ikke ett, men to Kalips-gods, NST 32, s. 89-121.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei! Tusen takk for fine lenker.Betyr dette at Olav Amundsen Holter ble gift med Botilda Svendsdatter Dingelvik?Fant tidlig innlegg her nr. 27453 som omhandler Holter ætta. Skal sette meg ned og lese nå. Har noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Da er vel neste spørsmål hvem Anne Olavsdatter ble gift med. Jeg har henne gift med Halvor Semmingsen Voll. De hadde da datteren Dorte Halvorsdatter som ble gift med en Hallstein. De fikk en datter Gunnhild gift med Gunner Nordset og Amund Torsen Vestre Os. Min ane videre er Gunner og Gunnhilds sønn Lars Gunnersen Nordset. Ser av Frank Johansens innlegg at dette er tvilsomt? Er det forsket mer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

I Bygdebok IV for Sør-Odal, ny revidert utgave 2006, står det under gården Vestre Ås fremdeles at Halvor Semmingsen var gift med Anne Olavsdatter fra Hvamsætta og at Halvor Semmingsen var fra Voll i Grue. Anne Olavdatter fra Hvam stemmer ikke, men hva med Halvor Semmingsen? Finnes det fler Halvor Semmingsen i Odalen på den tiden som kan være aktuelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.