Gå til innhold
Arkivverket

[#84004] jernbanehistoriekyndig?


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Jeg lurer på hvor det ble drevet anlegging av jernbane i Norge i 1880- og 1890-årene, sør i landet og i Midt-Norge.Noen som har litt inngående kjennskap til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei erling.Ditt spørsmål vil helt sikkert bli besvart av min nabo; Norsk jernbanemuseum på hamar. Send de en epost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Takk for mange gode forslag. Jeg ser hva som står i boka, eventuelt sender en henv. til Norsk Jernbanemuseum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Frode Hansen

En rask gjennomgang av boken tyder på at den stort sett omhandler eksisterende jernbanestrekninger. Det er en oversikt over de deler av jernbanenettet som ble anlagt frem til 1882 og som i dag inngår i NSB, men jeg finner ikke at den innholder noen oversikt over privatbanene. Fant denne på Wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Jernbanen_i_Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1875 blir vel kanskje litt for tidlig for deg, men denne boken finnes tilgjengelig her på DA (en av 'julepakkene'):Folketellingen 1875: 'Jernbanefolk og deres familier' Dette er en del av privatarkiv nr. 15, Arvid Østby, i Statsarkivet i Hamar. ”Jernbanefolk og deres familier” skal være en oppgave over alle de som var registrert som arbeidere ved jernbanen den 31. desember 1875, (fast ansatte, ekstrafolk og anleggsarbeidere. Alle med familie). Folketellingen er gjennomgått av Østby for alle de bygder og byer som hadde jernbane eller jernbaneanlegg på denne tida. Det er også foretatt en gjennomgang av omliggende kommuner. I Eidsvoll er også de som arbeidet i båttrafikken tatt med. Utgangspunktet for arbeidet gjort av Arvid Østby, er en utskrift i Jernbanemuseet i Hamar, som omfatter jernbanefolk i Norge med familier i 1875. Jernbanefolk og deres familier omfatter folketellingsmateriale fra statsarkivene i Oslo, Hamar, Trondheim og Stavanger. Alle de skannende enkeltsidene er navngitt med nummer. De er ikke søkbare, man må bla i materialet basert på informasjonen fra registrene. Det er både et stedsregister (kommuner og jernbanestasjoner) og et personregister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald aulie

Det var en rekke jernbanestrekninger som åpnet på tidlig 1880 tallet. Først åpnet Hamar-Eidsvold i 1880. Så kom Meråkerbanen (Trondheim-riksgrensen) 1881. Og deretter Vestfoldbanen i 1882 og til slutt Vossabanen(Bergen-Voss)1883. Etter det var det ikke mer jernbanearbeid på mange år på grunn av ei finanskrise. Så kom arbeidet igang igjen på 1890 tallet. Da kom en rekke privatbaner og oppstarten på Bergensbanen og fullføringen av Hamar-Sel banen. Og Solørbanen som var det første statlige prosjektet etter finanskrisa. I tillegg åpnet NSB Brevikbanen og Setesdalsbanen samt Hell-Sunnan og Gjøvikbanen med sidelinjer(Røykenvik og Skreia) samt den private Valdresbanen. Ofotbanen har også vært under arbeid i slutten av perioden.Av privatbaner var det. Sulitjelmabanen, Nesstun-Os banen, Lillesand-Flaksvandsbanen, Urskog-Hølandsbanen, Tønsberg-Eidsfossbanen og Holmestrand-Hvittingfossbanen.Nå har jeg nevnt alle baner som ble vedtatt 1880 til 1900 og de som ble åpnet i samme periode. Jeg har ikke helt peiling på alt dette men har sett i jernbanens 150 års jubileumsbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Takk for greie svar. Den fyren jeg har i tankemne, skal ha drevet med jernbanearbeide i slutten av 1880-årene og starten av 1890-årene. Han var et par år i Norge, og dro så til Jämtland i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.