Gå til innhold
Arkivverket

[#84008] Hjelp til tyding av kirkebok


Gjest Lillian Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Nilsen

Hei. Trenger hjelp til å tyde bosted til Mons Andersen, han er siste fadder til Anders (Andreas) døpt 6/1-1788. Lansane?, men hvor er nå det? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8601&idx_id=8601&uid=ny&idx_side=-174>Lenke'>http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8601&idx_id=8601&uid=ny&idx_side=-174>Lenke http://www.arkivverket.no Lurer på om det er samme mann som er fadder Rasmus døpt 14/11-1797, men nå er adressen Tjere eller Fjere?Hvor kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Hei. Ja det kan det være. Landro er en bygd i Fjell kommune.Mener det skal være ættebøker for Fjell. Hvorfor jeg spør er at jeg er på leit etter hvor Anne Andersdatter kan være født? Moren Marthe Olsdatter bor hos henne ved folketellingen i 1801, finner henne ikke død?Takk for svar.Vennlig hilsen Lillian Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Berg

Jeg har sett litt på dåper på sidene i nærheten av lenken din for dåp av Andres (syns det står Andres og ikke Andreas - kan se ut som det siste er rettet til Andres?).Da jeg kommer til side 183, finner jeg døbt et Pige Barn fra Landraae af Fields Sogn ved navn Berthe, dåpen er 30. august 1789. Her er det veldig tydelig at det står Landraae af Fields Sogn. Så jeg tror dermed at det ikke kan være tvil om at det er Landraae som er navnet på stedet du lurer på, slik også Ann-Mary også foreslår.Jeg har også truffet på det jeg mener må være samme navn på side 182, dåp 20. juli 1789, for Hans. Barnet skal være fra Landraae af Fields Sogn også her, men her er det vesentlig vanskeligere å tyde skriften, særlig for Sognet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Berg

Denne Mons Andersen som er fadder for Rasmus i 1897, har etter min mening adresse Fiere, eventuelt Fjere. Om dette er den samme som er fadder for Andres, er jo umulig å si bare ut fra disse to funnstedene på Mons. Men kanskje kan det være et spor at den døpte Rasmus er fra et sted jeg syns er skrevet Imardahl? Og en kan jo også lure på om den som er på fadderlisten rett etter Mons, som heter Ole Andersen Hanøen (eller er det Hauøen?), kan være broren til Mons? Også dette kan jo være et mulig spor for å få svar på om disse 2 Monsene kan være den samme.Har du forresten prøvd å søke etter Mons (og de andre) i manntalet 1801. De burde jo kunne finnes der siden det bare er 4 år fra den siste dåp til manntalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Hei. Takk for at du forsøker å hjelpe meg. Rasmus er født i Jonasdahl - et sted i bygden Kollevåg g.nr. 18 på Askøy. Stedet grenser til Hanøy g.nr.19.Vennlig hilsen Lillian Nilsen, Hanøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Berg

Jeg synes det blir vanskelig å tenke seg at dette Imardal skulle være Mardal. Det stemmer ikke med øvrige M-bokstaver i lenken din, slik som Mons og Monsen. Da tror jeg mer på at første bokstaven kan være J, og at stedet er Jonardal. Det ser ut som denne presten som skriver i bøkene her, bruker I og J som ligner svært på hverandre. Og så slår det meg at når du sier at Rasmus er født i Jonasdal, blir det jo svært rimelig å anta at det også er Jonasdal som står i kirkeboka, og ikke verken Mardal, Imardal eller Jonardal. Og når jeg riktig kikker etter, er det neppe tvil om at det er Jonasdahl som presten har skrevet.Når det gjelder Hanøen eller Hauøen, heller jeg nå mest til at det skal stå Hauøen, fordi det står en sånn runding eller halvrunding over det som ser ut som n. Og dette tegnet bruker presten konsekvent over u-ene sine, iallfall i nærheten av fødselsangivelsen for Rasmus. Eller er det mulig at det står Hunøen? Og at denne rundingen skal være over den andre bokstaven og ikke den tredje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.