Gå til innhold
Arkivverket

[#84012] Berith Johanne Bertelsdatter, f. ca 1811 Nesna, men hvilke opphav?


Gjest Heidi Sørnes Solbakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Sørnes Solbakken

Berith gifter seg 25 sep 1835 i Buksnes med Bjørn Andersen fra Opdøl i Buksnes. De bor i Sennesvik til ca 1842 og senere Opdøl, Buksnes i Lofoten.Bjørn Andersen dør 1847, og hun nevnes som enke (og fra Nesna)på Skulbru nordpart i folketelling 1865 og 1875. Berith dør 22 jan 1883 på Skulbru, Buksnes.Hvor i Nesna er Bereth født? Og hvem er hennes foreldre? Når dro hun til Lofoten? Jeg er interessert i all informasjon.mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Birgith Andreassen

Jeg finner henne som konfirmant på Dønna (Nesne-Dønnes) i 1827. Jeg greier ikke å lese farens navn, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Sørnes Solbakken

Så bra det dere har funnet-tusen takk! Spennende med Dønnes - var tilfeldigvis der i sommer, men ante ikke noe om dette. Dønna var Nesna? Når Coldevin står i konfirmasjonslista er det sannsynlig at hun har vært/er fosterbarn der?Da er det uvisst hvem foreldrene var, men på dette stedet var det vel mye tilreisende?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har lett etter deres barn, og funnet 5-6 stk. Jeg er litt i tvil om en fordi morens navn er et helt annet. Barna var: Anthon Zacharia f.12/4 1836-konf.19/6 53 -- Mortine Sopie f.25/5 38-konf.1/7 55 -- ?Elen Margrethe f.12/7 57 Sennesvig-konf.24/5 40 foreldre Bjørn Andersen og hustru Juliane Jørgensdt. -- Eilert Magnus f.16/5 42-konf.3/7 59 -- Anne Kirstine f.21/10 44-konf.30/6 61 -- Bergitte Margrethe f.26/6 47-konf.29/6 62.Under letinga etter barna dumpa jeg over en Ingebrigt Bertilsen som fikk en uekte datter, Ingeborg Cathrine Sophie Vegen Ingebrigtsdt. f.19 eller 13/9 1834-konf.19/6 53.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Sørnes Solbakken

[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=vi18601821&gardpostnr=120&personpostnr=239&merk=239#ovre>LenkeHer er de gift.Tror det er skrevet feil, da moren i paret under heter Juliane Jørgensdatter LenkeI vaksinasjonslistene 19.08.1841 står Bereth Bertelsesdatter som mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Sørnes Solbakken
Lenke Prøver på ny lenke til konfirmasjonen.Takk for opplysninger om ungene, og for mer tips til leting. Kan være de la til Berit etter dåpen? -med tanke på barnet som er nevnt over
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis det skulle vise seg at Berthel Gustavsen og Margrethe Nilsdatter er riktige foreldre her, så er det kanskje mulig å finne noe på han på militære ruller på mikrofilm NT-195. Det er innrulleringer for 1809-1835 for Nesna, og Dønna er da ført under Nesna(hadde den mikrofilmen på fjernlån for lenge siden). Jeg har skiftene av Svein Edvardsen til og med 1810, men finner ikke noe sikkert videre der før 1810 på Margrete Nilsdatter og Bernt Gustavsen. En Margrethe Nilsdatter var datter i 1795 i skifte etter moren Adelus Danielsdatter i Aakerviken, og det er da nevnt at denne hadde vært gift med Nils Hansen i 1.ekteskap. Dette blir jo bare teorier. Dessverre har jeg ikke skiftene av Svein Edvarsen for etter 1810 for Nesna og Dønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.