Gå til innhold
Arkivverket

[#84021] Siri Omundsdtr. Åpåse (Abelsæd, Abelsel) i Bjelland ca. 1715-1800 -- opphav?


Gjest Torodd Kinn
 Del

Recommended Posts

Gjest Torodd Kinn

Siri Omundsdotter vart trulova med Ole Olsson Abelsel 25. desember 1741 (nedst, høgre side): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7251&idx_id=7251&uid=ny&idx_side=-9>LenkeDei gifta seg 25. mars 1742 (øvst til høgre, høgre side): LenkeDet står ikkje kor ho kom frå nokon av stadene. Kjenner nokon til opphavet hennar?Ho døydde truleg i 1800: LenkeAlderen her tyder på fødsel rundt 1715.Mannen hennar var Ole Olsson, f. Hesså ca. 1717, d. Åpåse 1785 LenkeI bygdeboka for Bjelland (s. 195) er han blanda saman med sonen Ole Olsson, f. Åpåse ca. 1742, g. 1778 m. Helvig Torkilsdtr., d. Trygsland 1797: Lenke (Sjå òg bygdeboka s. 301.)Ole Olsson d.y. overtok først garden på Åpåse etter Ole Olsson d.e., men selde til broren Reier Olsson (f. Åpåse 1751, g.m. Birte Torusdtr. Hesså, d. Åpåse 1810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Bjelland-boka refererer mye fra gamle dokumenter, og så må ein sjøl prøve å få sammenheng i informasjonen.På side 97 om Solberg blir det nevnt at Bård Eielsen Solberg i 1739 gav godset sitt til brordattera Tarjer Ommundsdatter og mannen hennes Lars Solberg. Dette tolkar eg slik at Tarjer trulig hadde ein far som heitte Ommund Eielsen. Det var nær kontakt mellom Åpåse og Solbjør, så det er mulig at Siri og Tarjer var søstre. Men dette er bare gjetning -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Takk for tipset, Harald. Eg får finlese det som står om Solberg. Har skumma gjennom heile boka etter personar med namnet Omund, men ikkje funne noko relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Tarjer Omundsdtr. Solberg var dotter av Omund Eielsson Rosseland (s. 117), og det var inga dotter Siri ved skiftet etter han i 1737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Takk for den! Da var det eg som fekk hjelp til å komme lenger bakover med slektstreet. Tarjer Ommundsdatter er ttttt-oldemor til kona mi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Har endel oppdateringer over Bjelland, mangler endel skifter. Men jeg er i sterk tvil om denne Siri Ommundsdatter kommer fra bygda i det hele tatt. Jeg har et hull jeg vet om i så måte, og det er den Ommund på Kisland, har ikke hans skifte. Hun kan like gått være fra Finsland, Åseral eller Laudal. Der er menge hopp og sprett i denne bygda for å finne sin kvinne. Samtidig skal du være klar over at der finnes endel feil i denne bygdeboken, om det gjelder Abelset, vet jeg ikke. Et annet fenomen som prestene ofte slurvet med var navn, kansje bør du kikke litt på Aaanund og Aanon også. Skal kikke litt på statsarkivet i andre bygdebøker der for deg.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Takk for innspela!Eg har òg tenkt at Siri Omundsdotter kan ha komme utanbygds frå -- Bjelland sokn er jo ikkje noko stort område.Når det gjeld farsnamnet med Omund-, har eg det berre frå trulovinga og vigsla, så det er klart mogleg at det kan ha vore feil, at det t.d. skulle vere Ånund- eller kanskje Osmund-. Eg får skumme boka éin gong til.Bra, Harald, at du kom vidare!Helsing Torodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Du kan nok gått gjenomgå den engang til, men jeg er nokså sikker Torodd, jeg vil bli overrasket om hun har sitt opphav i Bjelland. Har kjørt igjennom Aanund, Aanon og Aamund, uten å bli klokere, Sommund er jo også et vanligt navn på den tiden, men tviler nok mere der. Åseral, Laudal, Konsmo, eller Finsland, det siste er vell mindre sansynlig. Skal en dra inn Hegeland også? Men jeg skal kjøre igjennom noen BB på arkivet i morgen, og se om der finnes noe der, og eventuellt sjekke skifteregister.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Har hatt endel timer på Statsarkivet her i dag, i et lønnligt håp om å kunne hjelpe deg. Men jeg tror faktisk du har kommet frem med en skikkelig nøtt fra Bjelland. Hadde håpet at jeg hadde funnet et skifte etter Ommund Kisland, men det var der ikke. Jeg har hurtigt bladd meg igjenom bygdebøkene for Grindheim, begge for Åseral, og Laudal. Og jeg kan ikke finne noen Siri, som jeg kan støtte opp til en far med navn Ommund, eller Åmund. Nå skal det være sagt, jeg bladde rask gjenom disse. Og kansje du må låne disse,om du vil prøve å løse nøtten. Hun kan også ha sitt opphav f.eks. fra gamle Hægeland, er meir tvilsom til Finsland. Om du gjør dette Torodd, og du finner aktuelle kandidater, så skal jeg alltid sjekke disse ut i avskriftene på skiftene her på arkivet. Og da bruker du bare denne: torl-o@online.no Samtidig skal jeg kikke litt jeg også på arkivet.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Uansett -- du skal ha hjarteleg takk, Torleif!Eg får vel leite litt vidare sjølv, men før eller seinare ebbar jo alle anegreinene ut. Her er vi trass alt i første halvdelen av 1700-talet, og det er fleire greiner som eg ikkje klarer å føre så langt tilbake.Eg hadde lenge ei umogleg grein som forsvann i 1810, og det var skrekkeleg irriterande å ikkje kunne identifisere tipp-...-tippoldemor i 1801-teljinga. Der fekk eg til slutt hjelp her på forumet, og det viste seg å vere ei flytting frå Voss til Sunnfjord som hadde laga trøbbel ...Beste helsing,Torodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg skal holde øynene åpne Torodd, skal selv sjekke noe i Konsmo boken, det er egentlig nærere Abelset og Hesså,og vell så interesant som Åseral og Lauvdal, Grindheim sjekket jeg grundigt. Men for all del, hun kan være en Bjelldøl, det er disse sporene tilbake som er vanskelig å slå kloa i.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg kommer til kort Torodd, intet å se i Konsmoe boken heller. Om du finner noe, som du vil ha sjekket på arkivet her, bruker du bare min e-post.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.