Gå til innhold
Arkivverket

[#84022] Hjelp til oppslag i Saltdal Gård og Slekt, bind 2, gården Brenne.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen sitter med nevnte bok, er jeg svært interessert i opplysninger fra gården Brenne. Herdag Joensen død 1771 og hustru Marite Joensdtr. død 1767. Det skal foreligge skifte på begge. Jeg tror kanskje at Herdag ble født i 1717 med far Joen Herdagsen, men det er bare antakelser.Hva sier bygdeboken om denne familien, og står det noe der om en søø Peder Herdagsen?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Sverre Alsos

Saltdal Gård og slekt er skrevet av Alan Hutchinson, bind II omhandler bl.a. Sundby, Os og Brenne, som du trenger. Bøkene er vel fortsatt mulig å bestille fra Saltdal kommune, men du kan jo også ta deg en tur på folkebiblioteket i Bergen for å fjernlåne bøkene.Bind II bekrefter det som andre har hjulpet deg med i tema 20529. Peder Herdagsen fra Brenne, f.1755, ble gift 1789 med Anna Andersdatter fra Sundby, f.1755 og de bosatte seg på Mårnes i Gildeskål. Peders foreldre var Herdag Jonsen (1717-1775) og Marit Jonsdatter (ca. 1721-1767). Annas foreldre var Anders Olsen (1708-1759) og Katarina Hansdatter (ca. 1722-1780).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Rolf Sverre for opplysningene. Jeg er nok klar over at jeg kan få fjernlånt bøkene på biblioteket. Det kan også tenkes at Universitetsbiblioteket i Bergen har dem. Men problemet er at ryggen min har slått seg vrang, så jeg kommer meg ingen vei med det første.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.