Gå til innhold
Arkivverket

[#84025] Er takknemlig! :-)


Gjest Anne Margrete Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Dette skriver jeg ikke fordi jeg for tiden trenger hjelp fra noen her inne, for d har jeg fått plenty av, og takk til alle mine gode hjelpere :-) Men d sto en artikkel over en dobbeltside i RB i dag ang. Slekstforskning, om at d var blitt så populært, men d har d vel vært i mange år nå, m el. m. Men at d var blitt adskillig lettere å finne frem til oppl. en vil ha, kan jeg skrive under på! Ikke minst på grunn av alle dere som bruker dette forumet, og har gjort d i årevis! Noen hjelpsomme engler er dere ;-) Jeg har tilogmed fått god hjelp fra en firmenning i Statene, på min farfar`s side. Hun har sittet i Statene og funnet fram til oppl. her på forumet, som jeg hadde oversett! :-) Hun har også vært til stor hjelp m data om sin egen familie der borte. De snakker/skriver ikke i norsk noen av etterkommerene hennes, men hva gjør vel det, når jeg skriver en del, og desuten har lastet ned en norsk-engelsk ordbok fra nettet ;-) Og fleste parten av etterkommerene, ink. henne selv, i en alder av 80 år, er på facebook! :-) Men, slektninger på min mortars side er d noe helt annet med. De er mormonere, da min oldefar`s nest eldte bror sluttet seg til dem etter å ha hørt 'budskapet' fra noe som opptrådde i et lokale i Drammen, ved slutten av 1800-tallet. Jeg fikk, via kirken deres på Åssiden i Drm. brevkontakt m en eldre dame i Salt Lake City, og fikk mye god hjelp av henne. Men hun er desverre borte for lengst. Og nå har stria med å få opplysninger fra etterkommerene til min oldefars bror startet! Flere av de er på fb, og et ektepar har vært her å besøkt oss for flere år siden, og da fikk han, masse oppl. ang. slekten som jeg hadde samlet, med seg til Statene. Svært mange av disse er også på fb, men å få ristet fødselsår ut av dem er nærmest håpløst!! Fødselsdato har de satt opp i profilen sin, de fleste, men ikke året de er født! Så da er jeg like langt! Fikk god kontakt m ei yngre dame på fb, og hun skrev at hennes far drev m slektsforskning og ville svært gjerne ha e-mailadr. min. Hun fikk den og jeg fikk en kort, hyggelig mail fra ham. Jeg skrev tilbake med noen spørsmål jeg hadde ang. slekten Og dett var dett! :-) Henvendte meg så til datteren, men spørsmål når hun og de 4 barna var f., og fikk tilbake et svar som har fått meg til å riste litt på hodet! Og å lure på hva hun tenker om oss nordmenn :-) Jeg fikk navnet på alle 4 barna hennes da, men ingen fødseldato, men bak hvert barn hadde hun skrevet hvilket kjønn de var!! Som om jeg ikke forsto d av meg selv ;-) Skrev tilslutt til kirken deres i Drammen, og spurte om d var vanlig at medl. ikke oppga dato og år for fødselene deres? Og fikk til svar at d absolutt var opp til hver og enkelt å bestemme, så hvorfor i huleste skal dette være så vanskelig! Dette var et inderligfølt hjertesukk fra meg, som jeg ikke forventer meg at dere skal kunne hjelpe meg med! Har også skrevet til flere av denne slekten som jeg har på fb-lista mi, og nærmest tryglet om svar, men niks! :-( Så nå har jeg ett håp igjen, å d er å skrive til ei ung dame i Australia, for å høre om hun kan hjelpe meg! Det er lov å håpe ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Det er utrolig hva du kan finne ved å kombinere flere registre. Hvis du ikke har Ancestry kan du sende meg det du har av navn, datoer og steder så skal jeg gjøre et forsøk. beritgulkrøllberitgullbekkdotnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Tusen takk skal du Berit! :-))))))Men nå har jeg sendt en felles forespørsel til alle Ahlanderene på fb-lista mi, og kan bare sitte å vente på svar :-)Og får jeg ikke det denne gangen heller, så kan jeg kanskje få komme tilb. til deg? Jeg har lett på flere steder på nettet, men visst de lever, og d gjør de aller fleste, så står d bare 'Living' :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Jo takk! Har sendt samme melding til de som er på Facebook, og bare fått hyggelig tilbake meld. med årstallet hun var født fra ei! Dette er helt håpløst! De bare henviser til han som var her og besøkte oss m kona for en del år siden, som om jeg ikke har prøvd dem! Flere ganger!Men jeg har igjen en god del å få svar fra da, så d er vel ennå et håp!Ble så irritert at da nr. 2 sendte meg et 'godag mann øksekaft svar', at jeg svart ham nok litt skarpt! Føler at disse mannfolkene i slekta nærmest leker m meg, selv om d muligens ikke er meningen deres.Begriper ikke at d skal være så vanskelig å sende meg et årstall! :-) For jeg har jo fødselsmnd. deres, den står i profilen deres.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Om det er fødselsåret til voksne levened personer som savnes,ja så ligger de på 'nettet' helt åpent med formue og inntekt osv-hva er problemet med et Skattesøk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Det er noen ganger mulig å finne det på Ancestry, hvis de ikke har det mest vanlige navn, eller hvor de bor. Jeg kan godt se om jeg kan finne det hvis du sender meg navnene til ahildrum@gmail.comDet som er irriterende er at ofte er de som ikke er villige til å dele veldig ivrige etter å få samme informasjonen fra oss, som de ikke vil dele med noen.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

En hjelp kan man få av erfarne sloektsgranskere. De er flinke på sine områder og bistår gjerne, meg vitende.Men jeg forutsetter at man skriver ordene helt ut og ikke bruker 'moderne' forkortninger eller 'slengord'. Da er det noen som straks hopper av av mange ulike årsaker.Så min oppfordring er uansett hvilket språk man skriver i; bruke hele setninger og ikke for mange forkortelser for særlig intereserte grupper.Eller riktig god jakt på dine slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Olsen

Jeg er helt enig med O. Jørgensen ,sms-språk og lignende er forbeholt mobiltelefonen. Og det viktigste er vel atte du har navnene på de nålevende ,ikke atte de oppgir fødselsår? Men det er jo vanelig folkeskikk blant folk flest ,og svare høflig på mail også. Heldigvis. Hva med og hendvende seg til den yngste generasjonen ,om det ikke er det du har gjort da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Beklager visst du oppfattet meg som spydig, men jeg er ganske sliten nå av å ha slitt med disse slekningene min i Statene. Har bare fått svar fra to kvinner der borte foreløbig. Skal sjekke ut linken du har lagt ved senere, takker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Hei igjen, men dette kan nok bli ganske dyrt, så mange som jeg skal lete etter der borte av slekten til min oldefar. Får nok satse på at flere gidder å svare meg der borte :-) Så langt later d til at spinnesiden er mer velvillige ;-) Får grave litt til tror jeg :-) Har nok også blitt litt bortskjemt all den tid dette forumet er noe så skjeldent som gratis :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Ok, takk, Skal se litt mer på d i morgen, når jeg ikke er så trøtt :-) Ny dag, nye muligheter som d sies ;-)Har i hvertfall lagret linken under bokmerker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Testet den i dag og virket bra her også så takk til Bengt! :-)Og en annen ting som ant. virket var mitt litt skarpe svar til en mannlig slektning i denne slekta, som sendte meg et någet blærete svar, uten å oppgi fødselsåret sitt, henviste han meg til samme mann som her vært her på besøk hos oss for flere år siden, enda jeg hadde skrevet at jeg flere ganger hadde prøvd ham, uten resultat! Men da jeg fikk den melding så var jeg så sliten og lei, at han fikk høre det! Og vips, så fikk jeg tilbakemeld., m fødselåret hans, og en ny kontakt jeg kan skrive til der borte! Da jeg skrev dette innlegget her først, så trodde jeg ikke at jeg trengte noe hjelp til å finne Ahlanderene (Åhlander) der borte, for dette skulle jo bli a piece of cake, men det gjorde jeg altså ;-) Så takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Margrete Gilhuus

Et spørsmål til: i intelius, som jeg fikk en link til her, og som fungerte veldig bra når jeg har søkt etter alder på de voksne! :-)Barn fikk jeg bare opp navnet på å ikke noe annet, må jeg registrere meg der og betale for å få disse opplysningene? Desverre noen i slekta som ikke svarer på henv. ang. barna`s fødseldager :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.