Gå til innhold
Arkivverket

[#84060] Christen Thomassen Indyhr, Gildeskål g.m Malene Christensdtr. Hvem var hun?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Christen Thomassen Indyhr i Gildeskål, Nordland giftet seg 30.07.1789 med pigen Malene Christensdtr.Se midt på venstre kolonne, høyre side i kirkeboka. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16607&idx_id=16607&uid=ny&idx_side=-82>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHan var sønn av Thomas Jacobsen Våg og Margrethe Olsdtr. Hestvik. Hun skal i henhold til alder i 1801, være født ca. 1766.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Frode Hansen

Støver har heller ikke noe informasjon om henne, men det ble konfirmert en Malene Kristensdatter Jelset 16 år i 1782 (oppe til høyre på høyre side) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Knut Frode. Da er det et stort spørsmål om det finnes noe skifte etter en Christen på Jelset? Det kunn kanskje gitt svar på om det er rett person.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Reint kronologisk og etter namnebruk i familien kan Malene (Magdalene?) vera dotter til Kristen Pedersen på Gjelset og Anne Hartvigsdtr frå Øvre Breivik i Skjerstad. Kristen var vel òg frå Skjerstad eller eventuelt Bodø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for hjelpen Olav Helge. Men vet du om der er noe skifte etter Kristen eller Anne, som kan bekrefte dette?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Frode Hansen

Har søkt gjennom 'Skifter i Salten og Ofoten' og det eneste jeg kan finne er at Christen Pedersen Gielset var bror av Peder Larsen Oldereide, Skjerstad, og at moren het Berit Larsdatter og var gift 2. gang med Isach Hansen Seivåg, Bodø. Dette var i 1763.I 1776 var det skifte etter Annes far, Hartvig Hansen Øvre Brevig, men noe skifte etter Christen og Anne er ikke registrert. Siden deler av Gildeskål var under Helgeland har jeg sett litt på Helgeland også, men jeg kan ikke finne dem der heller.Arvid Støver har dem i sin oversikt, men han har kun en datter registrert: Anne Margrethe Christensdatter født 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for bidraget Knut Frode. Jeg har prøvd å lete i kirkeboka både for Skjerstad og Gildeskaål i det aktuelle tidrommet, uten å finne dåpen.Forøvrig finnes det en Harvig Christensen og Jacob Christensen på gården Gielseth i Gildeskål i 1801. Den første høres jo ut til å kunne være sønn av Anne Hartvigsdtr. og Christen. Men det hjelper jo ikke meg i min søken etter foreldrene til Mallene Christensdtr.på Indyr.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Frode Hansen

Dåpen til deres første barn, Anne Margrethe, høyre side, venstre kolonne, langt nede: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16607&idx_id=16607&uid=ny&idx_side=-81>LenkeHun ble født før foreldrene ble gift. En av fadderne het Christen Pedersen.Deres andre barn Ingeborg døpt 23.08.1792, venstre side, venstre kolonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for ny fin info. Det er sønnen Hans Peter som er min link her. Jeg har problemer med ryggen, så jeg var ikke kommet til kirkeboka og fadderne. Da tror jeg vi kan slå fast at det er foreldrene til Mallene det her er snakk om.Det at både Christen Pedersen og Anne Hartvigsdtr. er blant fadderne tar jeg som et sikkert tegn på at dette er rett. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg finner en Christen Pedersen Jelset begravet 14 søndag etter Trinit i 1795, 64 år gammel, og en Christen Persen 70 år gravlagt fra samme gård i 1797. Så spørs det da hvem som er den rette. Jeg har ikke klart å finne dødsfallet til Anne Hartvigsdtr. mellom 1792 og 1801. Hun er ikke på gården ved folketellingen det året, så jeg antar hun er død.Men kirkebøkene er svært rotete ført, det kommer begravelser midt i mellom en lang rekke barnedåper bl.a.Har Støver noe dødsår på Christen og Anne?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Frode Hansen

Ifølge Støver ble Christen født 1727 og døde i 1797. Anne skulle fortsatt ha vært i live da, men han har ikke noen angivelse på henne, utenom at hun er født 1730.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Knut Frode. Da var det ham jeg fant som Christen Persen Gielseth i 1797. Jeg får gå gjennom kirkeboka på nytt i håp om å finne henne.Hun er nok død, for jeg finner ingen som passer i landsdekkende søk 1801. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Frode Hansen

Hun dør 1795 og begraves 13. søndag etter Trinitates (30.08), høyre side, venstre kolonne nederst: Christen Pers. q Jelset 64 år Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for den Knut Frode. Jeg fikk ikke med med den Q'en som betegnet hans kone.Jeg så meg blind på navn. Christen Pedersen ble begravet 15.10.1797.Da er jeg svært fornøyd. Jeg skal kun prøve å se om jeg vinner vielsen en gang på 1750-tallet enten i Skjerstad eller Gildeskål.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for den Knut Frode. Jeg fikk ikke med med den Q'en som betegnet hans kone.Jeg så meg blind på navn. Christen Pedersen ble begravet 15.10.1797.Da er jeg svært fornøyd. Jeg skal kun prøve å se om jeg finner vielsen en gang på 1750-tallet enten i Skjerstad eller Gildeskål.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for den Knut Frode. Jeg var ikke kommet så langt ennå. Der er litt mange baller i lufta. Jeg ser at Christen kommer fra Bodø traktene. Hva står det som gårdsnavn på ham?I innlegg nr. 6 skriver du at han var bror av Peder Larsen Oldereide og at mora het Berit Larsdtr. Mener du at Peder Larsen var hans far, eller hadde mora også vært gift med en Lars?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Frode Hansen

Beklager, i innlegg 6 skulle det stått bror av Lars Pedersen, ikke Peder Larsen.Sakset dette fra Støver: Familien til Christen Pedersen, GjelsetFødt: / 1727. Død: 15/10 1797. Familienr: 4633.Ektefelle: Anna Hartvigsdatter. Gift: 26/11 1754. Gift i Skjerstad. Han var først bosatt i Breivik Skjerstad, siden Seivåg i Bodø.Navnet på faren, utenom at han het Peder, har jeg ikke funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for all hjelp rundt dette problemet Knut Frode. Da var det nok Seivåg det sto som gårdsnavn på Christen ved vielsen i 1754. I mangel av noe bedre kaller jeg faren Peder Seivåg.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Frode Hansen

Fant dette i DIS-Saltens avskrifter av skifteprotokoller for Salten og Ofoten: Skifte etter Peder Christensen, Røevig i SkjerstadFilm: HF1959, Protokoll: 3, Side 390. Skiftet åpnet: 8/9-1734. Internt skiftenr: 7179. Ektefelle: Berith Larsdatter. Døde 19/11 1733. Formue: 151-3-2. Gjeld: 27-3-2. Boets innhold: 1 sølvbeger mrk. P.C.S og B.L.D samt 4 skeer. Arvinger: Berit Larsdatter, Røevig i Skjerstad. Hustru av avdøde. Gift. Enke. Ektefelle: Peder Christensen. Verge: Lars Olsen Røevig (far). Øllegaard Pedersdatter, Røevig i Skjerstad, 16 år Datter av avdøde. Peders datter av 1. ekteskapChristen Pedersen, Røevig i Skjerstad, 10 år Sønn av avdøde. Barn med annet gifteHans Pedersen, Røevig i Skjerstad, 8 år Sønn av avdøde. Barn med annet gifteHartvig Pedersen, Røevig i Skjerstad, 6 år Sønn av avdøde. Barn med annet gifteLars Pedersen, Røevig i Skjerstad, 3 år Sønn av avdøde. Barn med annet giftePeder Pedersen, Røevig i Skjerstad, 1 år Sønn av avdøde. Barn med annet gifte. 1 1/2 år. Jertru Pedersdatter, Røevig i Skjerstad, 13 år Datter av avdøde. Barn med annet gifteAnne Pedersdatter, Røevig i Skjerstad, 11 år Datter av avdøde. Barn med annet gifteLars Olsen, Røevig i Skjerstad. Svigerfar av avdøde. Gift.Her er orginalen: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24937/134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk. Dette var kjempebra. Om alder på barna er korrekt, så må Christen være født ca 1724. Ikke bare fikk jeg navn på alle søskene hans, men jeg fikk også vite at Berithe Larsdtr.'s far het Lars Olsen. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Knut Frode. Nå hang trolig lenken til skifte igjen, for det var den som kom i stedet for dåpen. Men den kan jeg finne selv nå når jeg vet året og siden den står på.Jeg er mer enn fornøyd med all den hjelpen du har gitt meg.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.