Gå til innhold
Arkivverket

[#84068] Hvem var Kornilska Gullichsdtr. på Moberg i Os, Hordaland, g 1748, datter av?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Kornilske giftet seg i Os 21.07.1748 med Baard Aamundsen Lunde. Baard var sønn av Aamund Nilsen I. Lekven og Brita Larsdtr. Røen. Men hvor kom Kornilska fra, og hvem var foreldrene hennes?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke om noen sitter med Os-bøkene, men håper noen har tilgang til den. Jeg antar at Kornilske var født mellom 1720-1730. I 1701 tellingen finner jeg en Gullik Larsen , 16 år gammel, som tjener på gården Y. Lekven i Os. Han skal være født i Hardanger. Kan han være far til Kornilske?Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Bård (Baard) Aamundson var son av Aamund Nilsson indre Lekven i Os (1675 - 1756) og 2. kona hans, Brita Larsdtr. nedre Rød i Os (1681 - 1732). Aamund var gardbruker på indre Lekven frå 1702 til 1732, då eldste sonen Lars Aamundson (1706 - 1750) overtok. Aamund var ein driftig gardbrukar: I 1705 bygsla Aamund også eit bruk på Lunde i Os som han hadde ti 1734, 1705 - 1732 dreiv han altså to gardsbruk. Dottera Marta Aamundsdtr. (1710 - 1765) overtok bruket på Lunde.Som enkjemann flytta Aamund Nilsson til husmannsplassen 'Hamaren' under Halhjem i Os, der han dreiv fiske 'og stod seg godt' fram til han døydde i 1756. Sonen Johannes Aamundson, f. 1708, festa husmannsplassen 'Hamaren' etter faren.Men den yngste sonen, Baard Aamundson (1723 - ?) bygsla heile Mobergslien i Os (NB! Mobergslien, ikkje Moberg; som er ein annan gard). Bygdesoga for Os seier at Baard var gift med Kornilska Gulleiksdtr., og at 'ho tente på Lysekloster saman med Bård då dei vart gifte, og me veit _ikkje_ kvar ho var frå'. Bård og Kornilska fekk desse borna:Aamund, f.1749, g.1776 Brita indre Tuen i Os, sjå i.T 3.Lisbet, f.1753.Brita, f.1756.Anna, f.1758.Marta, f.1761, g.1791 Ola Hagevik i Os, sjå Hovland 3.Ein gut døydde ung.'I 1761 flutte Bård med huslyden sin til plassen Kilen under Berge, sjå B. 3, der han sidan vart buande.'Eg sitérer vidare frå Ossoga band III: 'Då Bård kom til Mobergslien, var desse husi på bruket hans: Ei liti røykstova, sengebud, eldhus, vedskytja, løa med ei sval og ein timbra kove attåt, fjos med ein timbra kove og ei sval attåt og eit mura grisehus. Løa, fjoset og grisehuset var sams for begge bruki på garden. Alle husi var haldne i framifrå (!) stand.'Og det som står vidare om Baard og Kornilska i Kilen under garden Berge i Os er dette: 'Bård Åmundson Lunde, f.1723, vart brukar her i 1761. G. 1748 Kornilska Gulleiksdtr. Dei hadde fyrr vore busett på Mobergslien, sjå M. 1, der ein finn meir um dei og huslyden deira. Bård og Kornilska flutte frå Kilen i 1784, og me veit ikkje kvar det vart av dei.'Og det er kva bygdesoga fortél om Baard og Kornilska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Amund Nilsen I. Lekven er i bygdeboka oppført som sønn til Nils Pedersen Indre Lekven. Har ikkje sett noe skifte etter Nils Pedersen, men eg har en følelse av at dette er feil i bygdeboka og at alle barna som er oppført under Nils Pedersen I. Lekven, trulig er barna til Nils Bårdsen Røttingen og hans første kone Martha Eivindsdatter I. Haugland. Nils Bårdsen vart 2g. Martha Andersdatter, som var da var enke etter Nils Pedersen I. Lekven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 5 er kun å rekne som ein hypotese, da eg ikkje har funne bevis for mitt innlegg. Derfor ønskes evnt. kommenter til innlegget.Videre så har eg også ein hypotese når det gjelder Britha Larsdatter N. Rød sin bestefar Lars N. Rød g. enke etter Peder N. Rød. Lars gifta seg opp igjen og hadde fra dette ekteskapet trulig døttrene Mari og Guri. I tillegg trur eg at Lars også var far til Magdela Larsdatter Søfteland.Denne Lars N. Rød trur eg i tillegg er samme mann som dukkar opp på Nordstrønen i 1649 g. med Kari. Denne Lars er tilårkommen står det i bygdeboka og han døde 1661. De får barna Guri, Ole og Mari. Kari Nordstrønen er mest trulig datter til lensmann Oluf Nielsen Sørstrønen og hans 2 kone. I tillegg er ho nok søster til Brithe g. Anders Olsen Eide.Videre så kan det synest som om lensmann Lars Røttingen kanskje også kan være samme mann. Bygdeboka nevner at Lars Røttingen eier i Sørstrønen, men ikkje på hvilket tidspunkt. Han døde i 1651 står det i bygdeboka og han eigde i garden For i Strandvik, da sammen med Johannes N. Rød g. Mari Larsdatter. Akkurat det at Lars døde i 1651 stemmer ikkje overens med at han er identisk med han som flytta til Nordstrønen i 1649, spørsmålet er om han døde eller om han flytta til Nordstrønen?Problemet er at eg ikkje finner kildene til det som bygdeboka skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til Terje og Oddvar for ny interessant informasjon. Da er det kanskje ikke så rart at jeg ikke har funnet opphavet til Kornilska, det har jo heller ingen andre gjort.Jeg har en følelse at vi skal litt sydover, kanskje ned til Rogaland, Vikedal eller området rundt der.Men der var som sagt en Gulleik Larsen på Y. Lekven i 1701 , født i Hardanger. Om han hadde blitt værende i området ville jo det ha vært et passende farsemne til Kornilska.Når det gjelder opphavet til Aamund Nilsen, så har jeg notert han som sønn av Nils Baardsen I. Lekven ca 1647- etter 1701.Han igjen har jeg som sønn av Baard Aamundsen Røtingenca. 1607 - etter 1666. I koppskatten 1645 var han gift med en Madele.Brita Larsdtr. har jeg ingenting på.Men jeg antar ut fra det som er skrevet over at hun var datter av en Lars Larsen Rød. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg finner et ekteskap i Hålandsdalen 01.07.1683 mellom Lars Larsen Rø og Synneva Asbjørnsdtr. Rø. Er dette foreldrene til Brita Larsdtr? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Finner ikkje de du nevner i innlegg 8.Iht. bygdebok for Os, så er Britha Larsdatter, datter til Lars Johannesen N. Rød 1g. Anna 2g. Ragnhild Asbjørnsdatter Borgen (mor til Britha) 3g. Gjertrud Andersdatter Røttingen. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=49&merk=49#ovre>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet jo nå at bygdeboka sier at Baard Aamundsen og Kornilska Gulliksdtr. flyttet fra Kilen i 1784. Men kan man være helt sikker på det årstallet?Jeg finner nemlig en Cornelsche Gullichsdtr. gravlagt fra StL 12.05.1773, 38 år gammel. Nå behøver jo ikke den alderen være korrekt, men hvor mange kvinner med den navnekombinasjonen befant seg i Bergensområdet på den tiden.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=45&filnamn=bedo1668&gardpostnr=14702&merk=14702#ovre>LenkeForøvrig finner jeg en Baar Aamundsen gravlagt samme sted 20.08.1773. Her er alderen rett nok 70 år. Kan det tenkes at de begge ble syk?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Oddvar for ny info.Her er ekteskapet jeg nevnte i innlegg 8. Men det er jo da trolig Rød/Røen i Hålandsdal og ikke i Os.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 10. I bygdeboka, som også Terje refererer over, så står det kun at Baar vart brukar i 1761 og årstallet 1784 er då neste brukar overtok, så dette er trulig årsak til at årstallet 1784 er brukt når Baar flytter. Han kan mao. ha flytta tidlegare.Innlegg 6, 3 avsnitt. Her skal det være 2 kone til Anders Olsen Eide, Kristi Olsdatter, som eg meiner er datter til Ole Nilsen Sørstrønen. Dette avviker da med bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Oddvar, og takk for nytt innlegg.Ja, jeg regnet nesten med at forfatteren benyttet året neste bruker tok over, som flytteår på Baard og Kornilska. Spørsmålet er jo hvor de dro. Jeg finner ingen passende kandidater i landsdekkende søk 1801, så jeg regner med at de begge var død før det.Jeg har også sjekket døde i Fana, Haus, Hamre, Lindås, Manger og Hosanger, uten hell. De eneste jeg fant som kunne passe, bortsett fra at alder i så fall var feil, var paret i Berge. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.