Gå til innhold
Arkivverket

[#84097] Lese hjelp i Ringsaker


Gjest Jan Ove Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Ove Olsen

Jeg trenger noen eksperter til og tyde hva som står under Anmerkninger til Ragnild Jensdatter sin død 3 juni 1822, for jeg finner ikke når hun er født og hvor.Permanent bildelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Legger inn permanent sidelenke, for det er lettere å forstørre da. Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 5 (1814-1826), Døde og begravede 1822, side 240-241. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Er det henne: LenkeJeg kan ikke hjelpe med tydingen av merknaden, men kan det tolkes som hun er enke etter Henrik Larsen på Brandbo gård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hun var ikke enke men gfk; gift kone med Henrik Larsen Brandbo eie, i klokkerboka er alderen hennes satt 10 år eldre Lenke Under anmerkninger ser det ut som hun ikke døde av naturlige årsaker, men jeg tør ikke helt begi meg ut på hva det står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Kanskje dette er Ragnhilds første ekteskap? Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 3 (1775-1798), Trolovede 1789, side 336-337. Permanent sidelenke: Lenke (V. side , 2. oktober) Hun er pike og gifter seg med enkemann Gulbrand Monsen Ulveneie. Om dette er riktig Ragnhild, kom hun da fra Saugstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Legger inn klokkerboka på nytt: Hedmark fylke, Ringsaker, Klokkerbok nr. 1 (1814-1826), Døde og begravede 1822, side 238-239. Permanent sidelenke: Lenke (nederst høyre side)Selv om skriften er tydeligere her, ser jeg ikke hva som står under anmerkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Olsen

Jeg har alle disse opplysniger,men det jeg savner er hva som står under anmerkninger og hvor hun er født, for Saugstad er en gård i Ringsaker, men når og hvor er hun født, jeg håpa at noe som står under anmerkninger kunne gi meg et spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Nå har jeg sett på Trolovede i Ringsaker fra og med 1785 - 1798 og ikke funnet noen annen Ragnhild Jensdatter gift.Har du sett på perioden før dette, Jan Ove? Om ikke en finner andre, kan en jo lete etter Ragnhild fra Saugstad til en vet noe mer sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Anmerkningen i kirkeboken (lenke i innlegg 1 og 2) leser jeg slik: ''Druknet formodentlig i Afsindighed da hun leed i Vattersot''. Det står også skrevet noe mellom annen og tredje linje, men det sliter jeg med å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

I ministerialboken starter anmerkningen med 'Drugnet formodentlig i Afsindighed ....'Vanskelig å tyde resten.Jeg er enig med Tore S. i (10) i hans tolkning av klokkerboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.