Gå til innhold
Arkivverket

[#84110] Hvem var Niels Johannessen 1742-1807, Dale i Fusa, Sunnhordland sønn av?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Niels Johannessen Dale giftet seg 24.06.1769 med Gunvor Pedersdtr. Sævlid 1742-1830. LenkeNils hadde først vært gift i 1765 med Kari Johannesdtr.Men jeg har ikke klart å finne noe sikkert svar på hvem som var foreldrene til Nils. Er der noen som kjenner til denne familien, eller som har for hånden bygdebok for Fusa, og som kan fortelle meg hva som evt. står der?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke helt om det er samme folket Kjell-Arne. Vielsen med Kari Johannesdtr. skjedde 02.07.1765.Der står han som ungkar og soldat.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Solberg

Hei Rune. Ifølge ættebok for Fusa (Fusa sokn) het han Nils Johnsen Dalland og var født 1729 og død 1807. Han giftet seg 1. gang etter kgl. bevill. med enken Kari Andersdtr. som tidl hadde vært gift med Anders Hansen Dale. Nils giftet seg 2. gang 1769 med Gunvor Pedersdtr. Sævild f. 1742 og nevnt død 1830 i Laksevåg. Jeg har sjekket Dalland men ikke funnet ham nevnt der. Det er også en annen person nevnt på Dale. Han het Nils Johnsen Dale og er nevnt født 1740 og død 1807. Han er nevnt gift 1764 med Jorun Nilsdtr. Haaland f. 1743. Denne Nils var sønn av John Nilsen født på Opsal men bosatt på Dale. Jeg har tidligere sett at det forekommer store feil i ættebøkene for Fusa - Strandvik og Hålandsdal. Det må derfor sees som en mulighet at forfatter kanskje har blandet kortene litt. Med vennlig hilsen Dag Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ja, det er jo en mulighet.Ser at ved dåp av ekteparet Nils Johannesson Dale og Kari Andersdtr.'s, datter i 1768, er det en annen Nils Johnsson Dale som er blandt fadderene. Venstre side, oppe. LenkeFadderene er: Hans Årland, Nils Jonsson Dale, Aagot Matland, Ingeborg Dale, Malene Sandvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(5) Og i FT 1801 dukker Kari 34 år opp som husbondens datter far: Nils Johannesson, stemor: Gundvor Pedersdtr. på Dale. Og Kari sine halvsøsken Johannes 25 år og Brithe 19 år. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for nye fine innspill. Ja det er riktig at det er to med relativt like navn på Dale, og i farten kom jeg til å skrive feilt fødselsår på 'min' Niels. Det er ham som var født ca. 1730 jeg er på jakt etter.Det er lett å gå seg vill i dette området, og det har åpenbart bygdebok forfatterne gjort mer enn en gang.Jeg har ikke funnet noen holdepunkter blant fadderne som kan fortelle meg hvem han var.Men all den tid han måtte ha bevilling for å gifte seg, så må jo Niels Johannessen og Kari Andersdtr. være i familie. Er det noen som vet noe om henne?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Solberg

Hei Rune. Jeg har sjekket ætteboka igjen men det eneste som står om Kari er at hun giftet seg første gang 1761 med Anders Hansen Dale. Det er ikke nevnt noe om fødselsår. Hun døde omkring 1768. Jeg har også sjekket på Sævareid. Det var flere som het Anders. En av dem - Anders Hansen fikk riktig nok en datter som ble døpt Kari født ca. 1738. Men hun ble iflg. ætteboka gift 1760 med enkemann Lars Lekven på Os og bodde der. Mvh. Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til (4) og (9):Det er 'den andre' Nils Johnsen Dale - han som vert gift med enkja Jørna Nilsdtr. Haaland - som trengte ekteskapsløyve, ikkje _din_ Nils Johnsen Da(h)le.Og i tillegg har eg oppdaga ein svært vesentleg detalj når det gjeld 'din' Nils Johnson/ Johanneson Dale: Kona sitt patronymikon var slettes ikkje Andersdtr, det var nemlig Johannisdatter (!); så her er det altså fullstendig skivebom for bygdebokforfattaren. Jamfør elles denne lenka til databasen over vigde i Ous prestegjeld:LenkeSom du ser av lenka vart ungkaren 'Nils Johannisen Dale' gift med 'enke Kari Johannisdatter' den 02. juli 1765 i 'Fuse kirche'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Solberg

Jeg har sjekket skannede kirkebøker for Os. Jeg er helt uerfaren når det gjelder å legge inn lenke. Håper det går bra Lenke Det ser vitterlig ut som at Kari er skrevet Andersdatter Dale her. Mvh. Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for nye innspill.Til innlegg nr.12, så er jeg enig i at det ser ut som Kari Andersdtr. Men problemet er uansett hvem som var foreldrene til Niels Johannessen Dale.Selv om det er to personer på Dale med nokså likt navn, så het den ene Niels Johannessen og var født rundt 1730. Han giftet seg to ganger, først med en Kari Johannesdtr,/Andersdtr. Andre ekterskapet var med Gunvor Pedersdtr.Den andre het Niels Johnsen og var født rundt 1742. Han var gift med Jorna Nielsdtr.Dersom det er 'min' Niels som giftet seg med Kari Andersdtr. (da er det feil i databasen over vigde i Os) så må det to være i slekt, trolig i tredje ledd.Jeg har lagt inn en forespørsel i Arkivforumet. Men det er en viktig detalj, for i forbindelse med ekteskapsløyve står Niels Johannessen oppført med Sanvig som gårdsnavn. Det er den vordende brud som kom fra Dale. Om dette er rett, så har Niels giftet seg til Dale, og således bodde der da han som enkemann giftet seg andre gang i 1769.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om man spinner videre på tanken om at Niels var fra Sandvik, så befant det seg en Johannes Jacobsen, 4 år gammel, der i 1701. Han giftet seg i Samnanger 28.06.1716 med Ane Nielsdtr. Qvernes. Kan dette være foreldrene til Niels?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Bare en kandidat: Fant en dåp 8. januar 1727, Nils Johannessen Matland, flere av fadrene er fra Olland, og en fra Dale Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Os, Ministerialbok nr. A 7 (1723-1760), Kronologisk liste 1727, side 11. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11618&idx_id=11618&uid=ny&idx_side=-12>Lenke Permanent bildelenke: LenkeKonfirmasjonen i 1743?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for den Lars. Jeg noterer ham som en passende kandidat. Det kunne ha vært interessant å få sjekket Strandebarm boka for å se hva som står under gården Sandvik der, evt tilsvarende gård i Os/Fusa?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Solberg

Ifølge ætteboka for Fusa ble Nils Johannesen Matland f. 1727 gift 1759/60 med Agate Larsd. Opsal. Nils er forøvrig nevnt en av forloverne da Kari Andersd. (se innlegg 10) giftet seg første gang 1761 med Anders Hansen Dale. Kari er da skrevet Andersdatter Sævareid. Dermed er vel ikke Denne Nils aktuell. Mvh. Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Dag. Det er bra å få luka bort noe også. Jeg er mest nysgjerrig på dette Sandvik sporet.Jeg avventer svar på ekteskapsløyve fra 1765. Der står det at Nils var fra Sandvik og Kari fra Dale.Det er vel da et gårdsnavn hun fikk fra sitt ekteskap med Anders.Da er gårdene Sandvik og Sævareid interessante. Er usikker på om vi da skal til Strandebarm. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Solberg

Hei igjen. Jeg har tatt for meg ætteboka igjen. Den er forferdelig tungskrevet. Etter å ha finlest litt har jeg funnet at Kari er født på Sævareid. Hennes mor het Marita Andersdatter Haugen i Strandvik og var først gift 1733 med Anders Larsen Sævareid (1682-1738) deretter med Anders Hansen Åse født på Nerhovda 1707 og nå bosatt på Sævareid. Kari er nevnt i det avsnittet som omhandler Anders Larsen men det står ikke noe fødselsår der. Mvh. Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har ikke sjekket om det er noe skifte på Sævareid, men Kari giftet seg første gang i 1761. Vi kan da kanskje anta at hun er født 1741 eller før. Dermed kan både Anders Larsen og Anders Hansen være aktuelle fedre.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

På FamilySearch finner jeg at Anders Severeid døpte en datter Kari 03.08.1738. Da var det vel Anders Larsen som var faren.Lenke (Bergen)&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Så får vi avvente svar på ekteskapsbevillingen før vi prøver å finne slektsforholdet mellom Nils og Kari.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da kom svaret på ekteskapsbevillingen til Nils Johannessen og Kari Anderdtr. Nils var beslektet i 2dre og 3dje ledd med hennes avdøde ektemann, Anders Hansen Dale. Da spørs det om vi i felleskap kan finne ut hvem som var foreldrene til Anders Hansen Dale.Yngve Nedrebø, SAB / DA, 18.1.2011 15:48 (2) Bruden var enke, og brudgommen var beslektet i andre og tredje ledd til hennes avdøde mann. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Med svaret fra Yngve Nedrebø i bakhode, har jeg begynt å nøste i denne materien. Anders Hansen Dale giftet seg første gang24.06.1738 med Anne Nilsdtr, Hage. Det er trolig den samme Anders Hansen som ble døpt 25.03.1712, med far Hans Dale.Denne Hans Dale er trolig identisk med Hans Nielsen Dale gift med Synneve Eivindsdtr. Kaalelid.Om vi antar at Niels Johannessen Sandvig/Dale var sønn av Johannes Jacobsen Sandvig og Anne Nilsdtr, Qvernes. De giftet seg 28.06.1716 i Samnanger. Da kan det tenkes at Hans Nielsen Dale og Anne Nilsdtr. Qvernes var søsken. Således ville vel Nils og Anders være beslektet i andre ledd? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.