Gå til innhold
Arkivverket

[#84121] Er det noen som skal på byarkivet i Oslo?


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Og som kan gjøre et oppslag for meg i den kommunale Oslo-tellinga for 1924? Jeg er på jakt etter fornavnet til M. Rynning (kvinne) i Camilla Colletts vei 16. Hun bor der dette året i følge adresseboka for Oslo, men er bare oppført med initialet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Aftenposten 17-1-1935:Norges første (og eneste?) kvinnelige aksjemegler, Margit Rynning fyller idag 50 år. Det var i verdenskrigens livligste aktieperiode våren 1916 at frøkenen startet egen fonds- og aktiemeglervirksomhet i Oslo, efterat hun i mangeårig tjenestetid i andre firmaer - derav i en årrekke hos konsul Martin Grüner - hadde grundig utdannet seg i branchen. Frøken Rynning fikk så og si momentant en stor søkning, og hun oparbeidet en forretning man hadde tillit og tiltro til. Få år efter verdenskrigens slutt trakk hun seg tilbake til privatlivets fred og ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det var kjapt levert fra uventet hold! Takk skal du ha! Og jeg trenger da heller ikke oppslagshjelp på byarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Forresten, om du har anledning, Carsten, så er jeg også på jakt etter opplysninger om noen damer som, ifølge Hjemmet, var Norges første kvinnelige banksjefer mot slutten av første verdenskrig, da de rett og slett startet sin egen bank. Det gjelder Lucie Dupont Vinsnæs, Emma Ek, Astrid Mamen Lund og Elli Henriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Nei, ser ikke ut som det finnes så mange opplysninger om disse damene. Fant et dødsfall i Aftenposten 28-11-1967 over en ingeniør Axel Adolfson som var død i Stockholm 81 år gammel. Han var gift med en norsk dame, Lucie Dupont Winsnes fra Bergen som overlever ham sammen med deres datter fru Berit Steele som er gift med en amerikaner og bor i California.Tror dette må være riktig Lucie Lenke Iflg. 'Apotekbøkene' var hennes far Halfdan Moltzau Winsnes, født i Skien 10-4-1865 og død i Sarpsborg 21-5-1913 og Lucie Dupont, født 27-7-1855, død i Bergen 28-3-1904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Aftenposten 23-1-1957, personalia:Akers sykehus, 22.d.s: På pappas 70-årsdag idag föddes et välskapt flickebarn. Berit Steele f. Ax. Adolfson, Stockholm, p.t. Oslo. William (Bill) Steele, California, p.t. Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk for den, men denne gangen prøver jeg å jobbe meg framover, og jeg tror faktisk jeg har klart å finne Berit Steele i USA. Får se om jeg får svar på eposten jeg har sendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det er nok riktig dame. Jeg fant Astrid og Elli i emigrantbasen hos www.ellisisland.org, og både fødselsår og mors navn stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Emma Ek er det ikke mange av, den mest aktuelle er denne tannlegenLenkeFra Norges tannlæger:Emma Ek, f.26-1-1884 i Øvre Eiker. Foreldre: Gårdbruker og Kjøpmann Erik Ek og hustru Regine f. Fossesholm. Tannlægeeks. 1906. Studerte porselensarbeide ved Harvard og krone- og broarbeide ved University of Minnesota 1914. Arbeidet ved Spital nr.7, Wien 1915. Studerte protese ved University of Minnesota 1925.Studiereiser i USA 1929 og 1931. Var i USA fra okt. 1940 til 1946. Studerte protese ved Northwestern University, Chicago, 1945. Har deltatt i kurser i København, Berlin, Wien og New York. Praksis etter tannlægeeks.: Ass. i Cottbus, Tyskland, i Praha, Wien. Budapest og København. Fra 1909 privatpraksis i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Tja. Fra Aftenposten 29-6-1916:Firmaanmeldelse: Seeberg og Erichsen Aktieselskab, hvis formaal er drift og tilveiebringelse af kapital til forretningsforetagener, er anmeldt til Kristiania firmaregister.Kapitalen er 125.000 kr. fuldt indbetalt. Kontoret er i Kristiania. Styret er formanden, overretssagfører Per Seeberg, Strøm pr. Drammen, viceformanden, cand.oec. Leif Erichsen, Drammen og frk. Emma Ek, Kristiania, de tegner firmaet hver for sig.Skulle tro dette var tannlegen, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.