Gå til innhold
Arkivverket

[#84134] Navneskikker - nye etternavn


Gjest Osmund Lind Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Osmund Lind Iversen

Jeg har spørsmål om en familie der alle het Andersen, og så plutselig begynner flere å føye til 'Lind' og snart ble hele slekta 'Lind.'Relasjonene mellom brødre Helge og Per (Andersen) Lind såvel som til Normann, Aas og Rafn- slekten er vel dokumentert, endatil i aviser. Mine problemer oppstår i tiden før de flyttet fra Salten. Jeg finner data på søskenflokken og far Anders Andersen, f.1769, Bue, Skjærstads Præsteg, Engan I Salten, d. 1841; Du finner familien i folketelling 1801 for Scherstad - søk på Peder Andersen. Jeg skjønner ikke hvordan navnet 'Lind' kom til å bli tilføyd? Helge kalte seg visstnok alltid Andersen, Per ble Per (Peder) Lind. Hvorfor? Er der tradisjoner for å ta til seg navn? Ligger det 'hemmeligheter' bak - f.eks. uekte barn, forhold til en gårdeier eller geistlig, eller henvsininger til morsslekten? Kan det være same- eller svensk opprinnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det hadde vært kjempefint om du akkurat hadde tatt med en link til det du henviser til.Forøvrig var det ikke uvanlig at man tok til sed navn som tilhørte andre personer. Dette kunne ha mange årsaker og er etter som jeg husker tatt opp i mange tema her.Mange heter Falch, Dass, Winther etc uten at det finnes navnerelasjoner, jfr et spørmål jeg har i 26103 Lenke jørgensen&nr=18&antinnlegg=12&startnr=&antall=&spraak=#anker som kan være et slikt tilfelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osmund Lind Iversen

Sorry, jeg er litt ny ☺ Digitalarkivets referanse nevnt i stad finner hele familien samlet på Bu i Salten i 1801 (søket nedenfor er på Peder Andersen, mest unikt søk): [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f18011842&gardpostnr=22&personpostnr=565#nedre>LenkeSolbu har denne analysen: http://slekt.solbu.no/114.htmEllers er brødrene Helge og Per blant annet beskrevet her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Andersnamnet er neppe familienamn, men individuelle patronym (farsnamn). Dei heter Andersen fordi dei er sønner av Anders, døtrene til Anders heiter Andersdtr.Namnet Lind kan godt ha vore brukt i slekta utan at dei som registrerte for folketeljinga har fått det med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osmund Lind Iversen

Tusen takk Arne; det der var et helt uventet spor å følge. Og takk til Knut også, for tipset om familienavn. Jeg kjenner utallige eksempler på 'son/datter' patronym i familien, men oftest som mellomnavn. Tilfeller av at morsnavnet brukes er jeg også vant med. Det falt meg ikke inn at slike kunne forsvinne helt i en folketelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osmund Lind Iversen

Tusen takk for referansen, Geir. Jeg har lagt inn et nytt innlegg i den tråden. Det samme ser ut til å skje i den tråden som mange andre, at man finner minst to andre linjer - mot Troms og mot Lofoten - som i alle fall fra 1800 virker helt separert fra den jeg nevner. Skal legge til mer info i den andre tråden, men ønsker fremdeles alle tips velkommen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.