Gå til innhold
Arkivverket

[#84139] Hva gjør man når kirkebøker ikke stemmer overens?


Gjest Jan Eikeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Niels og Nils ble brukt om hverandre, og det står jo bosted på din farfar etter oldefars navn Ole Nilsen.For å få bekreftet om dette er din farfar må du følge han videre i livet. Du må finne hans konfirmasjon og hans vielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Her et eksempel på det samme som i innlegg 1... nr. 71 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4463&idx_id=4463&uid=ny&idx_side=-52>Lenke i mini og nr. 72 Permanent sidelenke: Lenke i klokker.I minestrialboken så står det at Hans Christian Christiansen ble gift Olava Ragnhilde Aune f. Haagensen og i klokkerboken så er han plutselig blitt til Hans Kristian Hansen...!!!Det som er likt er at han er Stationsmester. I mini er han født i Drammen og i klokker i Vestre Toten....Faren er i mini Olaus Christiansen og i klokker Hans Hansen...Her er familien i 1910..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tror kanskje det står Wangdal etter Ole Nilsen. Forøvrig er det flere ganger også i min slekt at kirkebøkene ikke stemmer overens, og det er ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til (3): Ved dåpen til Niels, er farens navn oppgitt som Ole Nielsen Waardal.Lars Ove har nok funnet rett konfirmasjon (6), der står fødested som 'Vordal' Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Eikeland

til Lars: ja pussig det. Trudde tippoldemor hadde finni seg ny kæll.til Else: aha, Vordal er i området så det kan stemme. Skal sjekke videre om stedet Vordal.Takk til alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Og i 'Fjotlandsboka' står det at de fleste barna til Olav Nilsen Mygland 1839-1913 var fødd i Vordal.Deriblant Nils Egeland,f. 77-d 36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Eikeland

Takk.Ja, dette blir som å gå i fjellet, nye topper når en tror man ser den siste toppen :-)Får ta en ny gjennomgang når jeg er mer våken. mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Niels - Nils. Eg sjekke dei som blei født 1860 i Vest-Agder. I 1865 blei 13 skreven som Niels og 8 som Nils. I 1910 blei alle 11 gjenlevande skriven som Nils. Det er ikkje slurv eller unøyaktighet, men ei normal modernisering (fornorsking) i stavemåten av navnet. Det samme gjeld navnet Ole - Ola - Olav.'Guten ska heita Ola' sa foreldrene. 'Jaha' sa presten, og skreiv Ole i kirkeboka. Og heime heitte gutten Ola. Rundt 1900 var det kanskje ein ny prest ved konfirmasjonen. 'Eg heite Ola' sa gutten. 'Jaha' sa presten, og skreiv Olav i kirkeboka.Vordal og Mygland på kart http://kart.gulesider.no/m/I4kpl Eikeland/Egeland/Eigeland trur eg er ca 7 km nordvest for Mygland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.