Gå til innhold
Arkivverket

[#84146] Etterkommer av Hans Nielsen Hauge


Gjest Beate Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei igjen.Her er dåpen til moren til Mary Bertine, Alma Nilsine Antonsdatter, f. 18. april 1890: Østfold fylke, Onsøy i Onsøy, Ministerialbok nr. 5 (1878-1898), Fødte og døpte 1890, side 200. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 27)Ved dåpen er foreldrene, fisker Anton Nilsen (f. 1861) og kona Mina Nilsen (f. 1863) på Husløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her er farens dåp, Anton Olavus Nielsen Husløs f. 31. mars 1861 i Onsøy: Østfold fylke, Onsøy, Ministerialbok nr. 4 (1861-1877), Fødte og døpte 1861, side 11. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 44)Foreldrene er gårdmann Niels Gundersen Husløs og Helene .... Kan noen tyde hva som står etter Helene og før Husløs? Jeg ser at Kjønnik Nielsen er fadder og dette kan være HNH' besteforeldres slekt - jeg skal lete litt i Rygge- og Rådebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

En mulig Mina Nilsen - Mina Aleksandersdatter Engelsviken: Østfold fylke, Onsøy, Ministerialbok nr. 4 (1861-1877), Fødte og døpte 1863, side 44. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, de Oliane har jeg også funnet og tror det er riktig. Jeg holder på med Niels Gundersen nå (i Rygge) og tampen brenner, tror jeg. :-)Dette er hva jeg har funnet:Niels Gundersen Husløs f. 4. mars 1818 i Onsøy med foreldre gårdmann Gunder Nielsen og Oliane Kiøniksdatter: Østfold fylke, Onsøy, Ministerialbok nr. 2 (1814-1840), Fødte og døpte 1818, side 42-43. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7503&idx_id=7503&uid=ny&idx_side=-22>Lenke (nr. 14 -øverst)Moren Oliane Kiønigsdatter, døpt 15. okt. 1797: Østfold fylke, Onsøy, Ministerialbok nr. 1 (1733-1814), Fødte og døpte 1797, side 114. Permanent sidelenke: Lenke (h. side) Foreldrene er Kiønig Olsen Husløs og Anne Jonsdatter. Jeg prøver ut om faren, Gunder Nielsen Husløs, kan være den som er født 10. febr. 1796, døpt 21. februar 1896 i Rygge med foreldre Niels Christensen og Margrethe Kiønigsdatter (f. 1768):I 1801: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Det er altså Kiønig Jonsen og Ellen Haagensdatter som er foreldrene til Anne Margrethe Kiønigsdatter og faren hennes, Kiønig Johnsen gifter seg annen gang (11. sept. 1777) med Ellen Nielsdatter som er svigerinnen til Michel Nielsen Hauge, HNH' bror. (Kilder kommer senere.)(NB! Jeg kommer til å lete mer etter hvorvidt det er riktig Gunder Nielsen jeg har funnet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Det var nemlig en annen Gunder Nielsen (født på Viger) som jeg hadde tenkt å sjekke ut for å være sikker på å finne riktig mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

Navnet Kiønig er jo ikke noe vanlig navn, KAN Kiønig Jonsen være i slekt med Farmoren til HNH? Hun heter jo Maria Kinønigsen (Iflg den lenken lenger opp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Løkke

Det er virkelig imponerende å se det engasjementet som her legges for dagen med å finne ut av den kjente lekmannshøvding Hans Nielsen Hauges (1771 - 1824) etterkommere. Men den inngiftede tanta til Beate ser nok ikke ut til å være en av dem. Nå har det blitt nøstet bakover for både tantas far (innlegg 1) og tantas mor (innlegg 17) uten at det har blitt treff på noen av de ti barna til Andreas Hauge (se lenken i innlegg 8).Hans Nielsen Hauge fikk flere barn, men bare Andreas (det var forresten han som senere laget 'Hauges salmebok') vokste opp og kunne bringe slekten videre. Etter Andreas Hauges ti barn (innlegg 8) finnes det selvsagt mange etterkommere som lever i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei Dag.En må ikke gi seg, vet du. :-)Marie/Maren Kiønigsdatter (bestemoren til HNH) er datter av Kiønig Gundersen Engelsviken og Eli Olsdatter på Reklingsholm i Råde. Ifølge bygdeboka hadde de også en datter Inger, f. 1703 ca, gift 1728 med Jon Tolvsen som kom til Holme. Jeg mener Kiønig Jonsen f. 1730 er sønnen deres.Kommer tilbake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ang Køinig,f 1730, i innlegg 41. Alt nedenfor som er funnet på FS må sjekkes mot kirkeboken!Ifølge FS ble Kiønig døpt 17 sept 1730 i Råde:[url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=700128338157&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Ostf&juris2=Ostf&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Ostfold&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeSøsken:Sonnie,11 sept 1729: LenkeAnne,16 mars 1732: LenkeOle,16 aug 1733: LenkeWete,11 feb 1736: LenkeElen,18 aug 1737: LenkeMargret,6 sept 1739: LenkeBirthe,11 juni 1741: Lenke juris4friendly=Ole,15 april 1743: LenkeMarthe,13 jan 1744:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Takk, Ann-Mary. :-)Jeg fant familien på Holme i Råde, på s. 126 i bygdeboka og fikk bekreftet at Kjønig f. 1730 er den Kjønig som blir gift i 1767 med Ellen Haagensdatter Amundrød i Rygge. Ja - alt må sjekkes mot kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Som oppsummering: Anne Margrethe Kjønigsdatter (ane til tanta til Beate, dersom rett Gunder Nielsen er funnet) er altså tremenning med Hans Nielsen Hauge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.