Gå til innhold
Arkivverket

[#84148] Gusland i Borre - Torbjørnrød på Nøtterøy


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg sakser følgende fra Borre bygdebok, side 650-651.Ole Jonsen (Gusland) skiftet som enkemann i 1732 for å gifte seg igjen. For å klare opp gjeld og utløsning tok han opp et lån på 110 riksdaler hos kaptein Isak Normann i Tønsberg med pant i Gusland samt en gård 'udj Tønsberg lige over for Frue Kircke udj den øverste langgade mellem mad. Johanne Sibilles iboende gaard paa dend søndre og Karen Hoetvedts paa den nordre side'. Denne gård hadde Ole fått med sin nye hustru Maren Torbjørnsdatter Torbjørnsrød.Dette skal være Torbjørnrød på Nøtterøy, men hun er ikke derfra, for noen Torbjørn på Torbjørnrød finnes ikke. Under Nordre Vold i Borre finner vi Ole Andersen, gift med Åse Andersdatter. Denne Åse skal ha vært gift en andre gang med en Torbjørn Torbjørnrød fra Nøtterøy, en mann som fremdeles ikke finnes. Imidlertid på skiftet etter Ole ANdersens datter Anne i 1751 får vi vite at Annes salige mor har en datter Maren Torbjørnsdatter, gift med Ole Jonsen Gusland. Åse Andersen døde i 1718 og fikk barn med Ole Andersen fra før 1710, så det er ingen tvil om at hun har vært gift med en Torbjørn før Ole Andersen.Nå har jeg holdt på i timesvis og finner ikke denne innførelsen fra 1732. Imidlertid stemmer ikke opplysningene, for Ole Guslands første kone Maren Knutsdatter døde i 1743. Jeg har undersøkt der også, men finner ikke noen transaksjon gjort av Ole Jonsen. Det finnes heller ikke noe i skifteprotokollen for 1732 og 1743 finnes ikke.Hjeeeeeeelp. Blir helt svimmel. Kan noen være mine øyne og hjelpe??Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I 1732 (Lenke) har vi skjøte på part i (Søndre) Gusland fra Mari Sørensdatter, enke etter Knut Larsen Gusland, til svigersønnen Ola Jonsen for 120 rd. Jordegodset var Mari Sørensdatters halvdel på skiftet etter Knut Larsen 6. mai 1726. Ola Jonsen var gift med Mari Knutsdatter. En annen svigersønn av Mari Sørensdatter var Kristoffer Larsen Rygland, som fungerte som hennes lagverge. Samtidig lånte Ola Jonsen 60 rd av Aksel Pålsen Grytenes i Våle mot pant i Gusland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I 1747 (Lenke) tinglyses ei erklæring fra Ola Jonsen, datert 26.november 1743, om at da det 14. februar samme år ble skiftet etter hans hustru Kari Olsdatter, var boet heftet med en anseelig gjeld. Blant annet hadde Aksel Pålsen Grytnes' arvinger 29-2-12 til gode på pantobligasjonen fra 1732. Ola Jonsen låner nå 110 rd av kaptein Isak Normann i Tønsberg, dette med pant i parten Gusland, som Ola eide jf. sitt hjemmelsbrev fra 1732. Dessuten fikk Isak Normann pant i et våningshus i Tønsberg, som Olas nåværende hustru Mari Torbjørnsdatter hadde fått skjøte på av Hans Larsen Seeberg i 1739.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Trolovelse og vielse mellom Ola Jonsen Gusland og 'Maren Torbiørnsd.' (Lenke).Kan det rett og slett tenkes at bygdebokforfatteren, eller hans eventuelle medhjelpere, har lest 'Maren Torbiørnrød'? Samtidig kjente bygdebokforfatteren patronymet Torbjørnsdatter var panteboka, og så har resultatet blitt at hun var datter av 'Torbjørn Torbjørnrød'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Tusen takk skal du ha Kristian. Ja, jeg har sett på dine forslag til hvordan familiesammenhengen kan/skal være. Og jeg tror du har helt rett. Men det er noe mere krøll i slekta der, så jeg har en del forskning forran meg. Men takk for alle linkene.Mvh. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.