Gå til innhold
Arkivverket

[#84152] Werken, Karen Olsdtr i Leikanger?


Gjest Willy Einar Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Willy Einar Johannessen

Hei jeg ligger denne ut igjen under Sogn & FjordaneHei, jeg etterlyser foreldre til Karen Olsdtr Werken. Hvor ble hun født?Karen ble gift 20 juli 1806 i Korskirken i Bergen med soldat grenader Ole Olsen Stene fra Steine i Kvam, Hardanger. Hun døde 77år gammel i 1849, så hun må være født ca 1772. Karen og Ole var foreldre til min 3 tippoldemor Bergitte Susanne Olsdtr f 1808 d1867 i BergenJeg har funnet Carl Olsen Werken (1780-1816)i Bergen på samme tid som jeg tror må være hans bror. Han var fra Leikanger i Sogn og jeg har funnet hans foreldre der. Ole Karlsen( Midje, Skjerdal) f 1755 i Aurland og Kari Christensdtr Kvalsøren, Luster. En vet ikke hvor de giftet segProblemet er at jeg ikke finner noen av dem døpte i Sogn. Har også bare funnet Carl Konfirmert i 1799.Min tanke på at Karen og Carl er søsken er at jeg på de to første barna til Carl, finner en Karen Olsdtr som fadder og på siste sønn er Ole Olsen Steene fadder. Karen var jo gift med Ole Olsen Steene.Tror at Karen og Carl ble født “på vei” fra Aurland/Luster før foreldrene bosatte seg på Holum i LeikangerHar også funnet en Karen Olsdtr Lomem f 1772 i Hafslo, men jeg heller mer mot at hun hører til ovennevnte familie…Willy --------------------------------------------------------------------------------Berit Knudsen, Oslo, 18.1.2011 13:28 (2) Lurer på om vielse nr. 61, 15/9 i 1781 Gulen, kan være din Ole Carlsen og Kari Christensdt. Lenke --------------------------------------------------------------------------------Berit Knudsen, Oslo, 18.1.2011 13:38 (3) Og kan dette være hans ekteskap nr.2, 18/11 1789 i Leganger Lenke --------------------------------------------------------------------------------Berit Knudsen, Oslo, 18.1.2011 13:42 (4) Dåpen til Carl i 1781 Lenke Sjekk det mot kirkeboka --------------------------------------------------------------------------------Willy Einar Johannessen, Bergen, 18.1.2011 17:33 (5) Hei, har lett litt i Gulen og fant en Ole Grindes døpt barn: Jon, faddere også fra Grinde. Er det Grinde i Leikanger eller er det en Gård i Gulen som også heter det? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei!Virker som denne 'Ole Carlsen' har oppholdt sig i område 'Lavik/ Gulen' både för og etter 1780, i dag 'Höyanger kommune'. I vielsen med 'Kari' 1781 er 'Värholm' nävnt, dåpen til 'Carl' 1781 'Alvären'.Og dette kan vel väre noe interessant, 'Kari' födt uekte, döpt 23/1-1778 i 'Lavik/ Gulen', far 'Ole Carlsen Ringereide', mor 'Anna Jörgensdtr.', v. side nederst : LenkeHar 'Ättebok for Lavik', og har sjekket gårdene 'Värholm, Alvären og Ringereide', men desse personene ovenfor finnes ikke nävnt der.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Willy Einar Johannessen

Ja, dette hørtes interessant ut. Nå har jeg noe å gå etter. Så får jeg se hva det ender opp med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

I 'Gards-og ättesoge' for 'Luster/ Dale 1 sokn' b. 2, 'Kvalsöyri 9' plass under bnr. 4 'Kvale' står det nävnt att 'Kari Christensdtr.' döpt 15/1-1744, gift med 'Ole Carlsen', hadde bare 3 barn, 'Carl' f. 1781, 'Torborg' f. (1784-1787) og 'Torborg' (1787-1820).Om 'Kari O. Verken' er söster til 'Carl' og da datter til 'Ole C. Verken, så må det väre den uekte födte 'Kari' i 'Lavik' 1778 som er den absolutt beste kandidaten.Har funnit 2 'Kari Olsdtr' som konfirmerte i 'Leikanger' 1793-97, med etternavn 'Jordal' og 'Husebö'Denne 'Anne Jörgensdtr.' har vel värt tenestejente i området 'Lavik', og den eneste i passende alder i 'Ytre Sogn' i FT 1801 er hun her 60 år i 'Hersvik/ Solund' som da låg under 'Askvold' : LenkeHar bygdeböker for 'Solund', og denne 'Anne' födt ca.1742 i 'Leiknesund/ Solund', gift 1. gang 1783 med en 'Jon', de fikk en datter 'Synneve' i 1785, 16 år i FT 1801.Kanskje 'GISLE HERSVIK' ser dette, og muligens har noen synspunkter/ meninger om denne 'Anne' som mulig mor til 'Kari'.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.