Gå til innhold
Arkivverket

[#84159] Sara Ursina eller Ursine Olsdatter f. Lurøy 1806 - opphav?


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Sara Ursine eller Ursina Olsdatter er født på Lurøy 1806Kildeinformasjon: Nordland fylke, Lurøy i Lurøy, Ministerialbok nr. 839A01 /1 (1767-1824), Kronologisk liste 1807, side 155-156. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16602&idx_id=16602&uid=ny&idx_side=-81>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Interessant nok så nevnes også Sara Olsdatter, Alleren i søskenbarnet Christen Hansen sitt skifte på Sundet, Lurøy i 1796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Sara Lucia Olsdatter er som sagt nevnt i Ole Gregersønn sitt skifte. Han er faren og dør på Kvinen.Sara Lucia har en søster Sophia. Hun gir også sin datter navnet Sara.Interessant med alle disse Sara'ene i denne slekta! Det og Ursin-navnet må jo være ett tegn på at det har vært en kontakt med Sara Ursin som bodde der rett etter 1700?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Sara Ursin Thomasdatter kan jo være en bestemor.Du har vel oversikt over etterkommere etter Sara Michelsdatter Ursin Lenke ursin&nr=2&antinnlegg=57&startnr=&antall=&spraak=n#anker og Christen Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Sara Ursin Thomasdatter er født ca 1745, men Ole Gregersen er født ca 1710 LenkeKona til Ole Gregersen har - som du ser - Frode kontroll på. Ingen Ursin der.1745 er på den tiden jeg tror Sara Ursin er i Nesna. Litt sent kanskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Ok, Sara Ursin Thomasdatter er ikke nevnt i farens skifte i 1755. Da regner jeg det som overveiende sansynlig at hun er død da.Hun er heller ikke med i skiftet ved farmorens død.Jeg har prøvd å følge broren Lars Christian Thomasen, men finner ham ikke etter morens skifte. Han er da 15.Halvbroren Jens Jensen følger jeg videre. Han vokser visst opp sammen med de senere barna av Anna Ursin's siste mann. Jeg finner at han er verge for en av en av disse. Han omtales da som Jens Jensen Sørøen. Ham finner jeg skifte på i 1793. Det ser ut til at han giftet seg inn i Tanke-familien. Det er jo forsåvidt veldig spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.