Gå til innhold
Arkivverket

[#84173] Marie og Hans Thoresen, Kristiania


Gjest Dag Løkke
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Løkke

Marie og Hans Thoresen var faddere ved min fars dåp i Kampen kirke i Oslo (Kristiania) 26. desember 1915. Jeg finner dem ikke i Folketellingen for 1910, men jeg tror at de bodde i Kristiania på den tiden.Min far het Aage Ivar Løkke og Marie var hans tante. Hun het egentlig Johanne Marie Georgsdatter født 23. mars 1879 i Råde i Østfold. Hennes mann Hans Thoresen var født i Våler i 1870. De skal ha bosatt seg i Kristiania etter at de giftet seg 18. november 1898.Min fars foreldre kom fra Råde til Kristiania i henholdsvis 1910 og 1911. Dem har jeg funnet i Folketellingen 1910, men ikke (Johanne) Marie og Hans Thoresen. Kan noen tipse meg om hvordan jeg finner dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Løkke

Jeg kommer ikke inn på lenken din, men hennes far het Georg, så det er neppe den riktige Marie du har funnet. Ellers takk for godt forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Hennes far het Georg Olsen så det er riktig FT1900 Her er vielsen Kildeinformasjon: Østfold fylke, Råde, Ministerialbok nr. 7 (1878-1902), Ekteviede 1898, side 280. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Hans er kanskje han som ble født 30.07.1870 med navnet Hans Christian. Far hans hette Christian. Det er kanskje han vi finner her i folketellingen 1910?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Løkke

Tusen hjertelig takk til alle sammen! Dette var jo fantastisk. Jeg visste jo at min oldefar het Georg Olsen, men (Johanne) Marie (som var min farmors eldste søster) står oppført med Georgsdatter som etternavn både ved dåpen og vielsen. Hans står heller ikke oppført med Thoresen ved bryllupet i 1898.Men da har altså både Marie og Hans senere overtatt sine respektive fedres etternavn Olsen og Thoresen, i overgangen mellom gammel og ny navnetradisjon.Da er de funnet i Kristiania i 1900! Tusen takk! Da vil jeg vel også lettere kunne finne dem i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg tok ut feil Hans blandt de som var født i Våler 1870 (Innlegg 7). Den riktige er Hans Theodor, f. 02.01.1870. Dermed kan man se bort fra lenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Løkke

Ja, det er Hans Theodor, det stemmer også med lenken i innlegg 6. Der passer alt, så dette må være 100 % riktig. Du fant også riktig Marie og Hans allerede i ditt innlegg 2, selv om jeg var i tvil grunnet etternavnet Olsdatter.Marie og Hans Thoresen bodde altså i Kirkegaardsgaten 16 i Kristiania i 1900. Jeg har ennå ikke funnet dem i FT 1910. Men de levde fortsatt, for de var faddere i min fars dåp fem år seinere.Takk for utmerket engasjement fra dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Løkke

Rettelse: I lenken i innlegg 4 står det ikke Olsdatter, men Ols., og det skal da selvsagt bety Olsen. For Marie var jo ingen Olsdatter, hun var en Georgsdatter, men med samme familienavn som sin far Georg Olsen. Den nye skikken med familienavn var på vei inn, selv om den ikke ble lovfestet før i 1923.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.