Gå til innhold
Arkivverket

[#84192] Oppslag bygdebok Fusa/Samnanger, Johannes J. Ådland. f. 1848


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Har noen tilgang til bygdebøkene for Fusa/Samnanger og kan hjelpe meg med opphav/etterkommere til Johannes Johannesen Ådland f. 1848. Jeg tror dette er Ådland i Fusa, men klarer ikke helt å skille Fusa og Samnanger her. Litt ullen geografi for meg. Her er han i 1900: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01241&personpostnr=426&merk=426>LenkeJohannes fikk en sønn, Ole Johan, uekte i 1869, med Malena Ivarsdtr. Steinsland.Han giftet seg så i 1876, med Britha Knudsdtr. Totland (Samnanger), og fikk også en datter, Eli Kristina, med henne i 1876.Men hva sier bygdeboka om ham? Hadde de flere barn? Når døde han og Britha?Og levde Johannes og Malena sammen? Hun giftet seg heller ikke før i 1876. Sier bygdeboka noe om dem?Ole Johan er å finne på Palmheim, Voss, 1900, som veioppsynsmann. Han emigrerte til Canada, og familien fulgte ham i 1910. Lenke De var tilbake på besøk i 1925:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Under Aadland br.nr. 7. i Fusa er han å finna. Han skøytte bruket i 1879. g.1876 m.Brita Knutsdtr. Totland f.1845.Born: 1. Eli Kristine 1876-1927. g.m. Anders Asbjørnson Aadland 1871-1958. dei hadde 10 bornBorn: 2. Marta Samsine 1880-1949.Born: 3. Anna Knutine 1885-1941.Dødsåra for Johannes og Brita er ikkje oppgjevne i boka.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tusen takk, begge to! Dette var nyttig!Ole Johan f. 1869 er altså ikke nevnt i bygdeboka? Han kalte seg forresten John J. Vaksdal i Canada.Utrolig morsom historie: Hans oldebarn viser seg å være min manns firmenning, han har aner i Vaksdal på farssiden og mor fra Usa.Min mor er født i Holland, emigrerte til Canada, og endte opp gift i Norge. Så viser det seg at mors kusine, også emigrant fra Holland, er svigerinne med samme oldebarn.Min mann og jeg har dermed felles slekt i Canada. Med våre brokete internasjonale aner lurer jeg jammen på hva oddsen er? Verden er jammen ikke stor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.