Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kjetil Østebø

[#84201] Lesehjelp, Mariakirken Bergen

Recommended Posts

Gjest Kjetil Østebø

Hei, hadde vært kjempeflott om noen hadde hatt anledning til å hjelpe meg med hva som står oppført under Maria Terese Hinriette som ble dpt. 4/10 1795 i Mariakirken i Bergen. Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjetil Østebø

Ser at linken jeg la ut ikke fungerer lenger, hvordan kan man unngå at dette skjer? Prøver å legge den ut på ny:) Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Litta Olsen

Hei KjetilDu har sikkert kopiert linjen fra nettleseren, men det virker ikke. Du er nødt til å bruke de permanente linkene som kommer frem ved å velge 'bildeinformasjon' øverst på siden.Her er linken:Kildeinformasjon: Bergen fylke, Maria, Ministerialbok nr. A 3 (1786-1815), Fødte og døpte 1795, side 73.Desverre kan jeg ikke hjelpe med tydningen :-( Permanent sidelenke: Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Sigdestad

Her er mange 'hull', men kanskje kan vi fylle dei etterkvart, og ikkje er eg så stiv i tysk, heller:Den 29ten Sept. wurde des Burgers und Contoirschen Gesellen [...] Daniel Schmidt, Eheliebste Dorothea Regina; geboren Paulsen von einer Tochter entbunden und d. 4 Octbr. getauft des Tochterleins Nahmen Maria Therese Hinrietta.Gevattern:Mad. Margaretha Mohn, Jungfer Dorothea Rosenwinge vertratt den Stelle der Jungfer, Herr [.....] in Hannover. Herr Johann Diet. Behrens vertratt den Stelle des Herrn Conrad Dan. Schumacher [...] des [...] Hildesheim. Herr Friderich Meyer, Herr Danckert Krohn, Monsieur Hinrich [....], Monsieur Frantz Ritter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Jeg finner ikke paret gift eller døde i Bergen, og jeg finner heller ikke flere barn der (databasen). Kan dette være samme mann Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjetil Østebø

Hei hei, flott at så mange har vært inne for å hjelpe:) En del av teksten under Maria Terese Hinriettes dåp har jeg klart å lese, men mangler enkelte deler. Jeg er særlig interessert i hva som står i forbindelse med første fadder, Hinriette Dorothea Schmidt, står vel in/im Hannover og noe jeg ikke klarer å tyde. Videre lurer jeg på hva som står i forbindelse med Conrad Daniel Schumacher. Det er riktig som du sier Berit, at det er samme mann som står oppført under Geseller i Bergen 1755-1837. 1/4 1788 signerte han gesellaugets konvensjon med 'Ludolph Daniel Schmidt'. Ludolph og Dorothea fikk videre datteren Johanne Bergithe i 1797. (nest øverst på venstre side) Lenke. Litt om hvor det blir av ekteparet finnes i tråden 46767.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive