Gå til innhold
Arkivverket

[#84201] Lesehjelp, Mariakirken Bergen


Gjest Kjetil Østebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Østebø

Hei, hadde vært kjempeflott om noen hadde hatt anledning til å hjelpe meg med hva som står oppført under Maria Terese Hinriette som ble dpt. 4/10 1795 i Mariakirken i Bergen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hei KjetilDu har sikkert kopiert linjen fra nettleseren, men det virker ikke. Du er nødt til å bruke de permanente linkene som kommer frem ved å velge 'bildeinformasjon' øverst på siden.Her er linken:Kildeinformasjon: Bergen fylke, Maria, Ministerialbok nr. A 3 (1786-1815), Fødte og døpte 1795, side 73.Desverre kan jeg ikke hjelpe med tydningen :-( Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Her er mange 'hull', men kanskje kan vi fylle dei etterkvart, og ikkje er eg så stiv i tysk, heller:Den 29ten Sept. wurde des Burgers und Contoirschen Gesellen [...] Daniel Schmidt, Eheliebste Dorothea Regina; geboren Paulsen von einer Tochter entbunden und d. 4 Octbr. getauft des Tochterleins Nahmen Maria Therese Hinrietta.Gevattern:Mad. Margaretha Mohn, Jungfer Dorothea Rosenwinge vertratt den Stelle der Jungfer, Herr [.....] in Hannover. Herr Johann Diet. Behrens vertratt den Stelle des Herrn Conrad Dan. Schumacher [...] des [...] Hildesheim. Herr Friderich Meyer, Herr Danckert Krohn, Monsieur Hinrich [....], Monsieur Frantz Ritter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Østebø

Hei hei, flott at så mange har vært inne for å hjelpe:) En del av teksten under Maria Terese Hinriettes dåp har jeg klart å lese, men mangler enkelte deler. Jeg er særlig interessert i hva som står i forbindelse med første fadder, Hinriette Dorothea Schmidt, står vel in/im Hannover og noe jeg ikke klarer å tyde. Videre lurer jeg på hva som står i forbindelse med Conrad Daniel Schumacher. Det er riktig som du sier Berit, at det er samme mann som står oppført under Geseller i Bergen 1755-1837. 1/4 1788 signerte han gesellaugets konvensjon med 'Ludolph Daniel Schmidt'. Ludolph og Dorothea fikk videre datteren Johanne Bergithe i 1797. (nest øverst på venstre side) Lenke. Litt om hvor det blir av ekteparet finnes i tråden 46767.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.