Gå til innhold
Arkivverket

[#84214] Mer hjelp til å spore emigranter til Amerika, Leonard Nilsen Ulstad til New York


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Leonard Nilsen Ulstad var født på Lille Damsgård, Laksevåg 26.12.1883. Han drar som forhyret fyrbøter 27.05.1904 med Cunard med New York som mål.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=39&filnamn=EMIBERG&gardpostnr=51996&merk=51996#ovre>Lenke Jeg er ikke sikker på om det er samme mann som reiser igjen 13.01.1920 etter å ha vært hjemme i Norge på besøk og i forretninger, men det kan det ha vært, for faren hans døde i 1919.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

U.S. Passport Applications, 1795-1925Name: Leonard Nelson Birth Date: 28 Nov 1883 Birth Place: Bergen, Norway Residence: Seattle, Washington Passport Issue Date: 30 Sep 1919 Father Name: Ole Nelson Father's Birth Location: Norway Father's Residence: Not Alive Passport Includes a Photo: Y Source: Passport Applications, January 2, 1906 - March 31, 1925 (M1490)Ikke samme fødselsdato, men han oppgir i søknaden at han dro til USA fra Bergen ca den 28. mai 1904. Bodd 11 (1908-1919) år i USA (Seattle). Ble US borger i 1914.Far er Ole Nelson (avdød). Leonard skal besøke sin gamle mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

???1920 United States Federal CensusName: Leonard Nelson Home in 1920: Seattle, King, Washington Age: 36 Estimated birth year: abt 1884 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Self (Head) [Head] Spouse's name: Emma C Nelson Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of immigration: 1905 Able to read: Yes Able to Write: YesHousehold Members: Name Age Leonard Nelson 36 Emma C Nelson 38 Callie M Nelson 9Leonard er 'inspector, shipping board'.-Name: Emma C Nelson Home in 1920: Seattle, King, Washington Age: 38 Estimated birth year: abt 1882 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Spouse's name: Leonard Nelson Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Female Year of immigration: 1896 Able to read: Yes Able to Write: Yes-Name: Callie M Nelson Home in 1920: Seattle, King, Washington Age: 9 Estimated birth year: abt 1911 Birthplace: Washington Relation to Head of House: Daughter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

En Leonard Ulstad blir medborgare 1919 i Washington State, men fel födelsedatum: Name: Leonard Nelsen Ulstad Age: 31 Birth Date: 28 Nov 1883 Birth Location: Bergen, Norway (sista vistelseort på originalet) Spouse: Emma Nelsen Ulstad Children: Callie Arrival Year: 1907 Issue Date: 10 Jun 1914 State: Washington Locality, Court: Seattle, District Court

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk begge to. Jeg kom i skade for å skrive dåpsdato og ikke fødselsdato, beklager forvirringen det evt skapte.Jeg har ikke tilgang til amerikanske kilder, men fant noe som kunne ligne naturaliseringssøknad i 1914, da med hustru Emma og barn Callie. Men jeg får ikke opp selve dokumentet med mindre jeg tegner abonnement. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Får dere lagt inn denne Naturalization Record så står det jo mye der:Name: Leonard Nelsen Ulstad Age: 31 Birth Date: 28 Nov 1883 Birth Location: Bergen, Norway Spouse: Emma Nelsen Ulstad Children: Callie Arrival Year: 1907 Issue Date: 10 Jun 1914 State: Washington Locality, Court: Seattle, District Court

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

1910 United States Federal CensusName: Leonard Nelson Age in 1910: 26 Estimated birth year: abt 1884 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's name: Emma C Nelson Home in 1910: Seattle Ward 14, King, Washington Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of immigration: 1905Household Members: Name Age Leonard Nelson 26 Emma C Nelson 28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her går det så fort i svingene, at jeg har nok med å holde med fast. Jeg finner ikke noe ekteskap verken i Bergen, Laksevåg eller Askøy innen 1911 mellom Leonard og Emma.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Leonard Nelsen City: Seattle County: King State: Washington Birth Date: 28 Nov 1883 Race: White FHL Roll Number: 1992013 DraftBoard: 12Gift med Emma C. Nelson. Jobber for US Govt. som US shipping board inspector.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og, jeg vet jo heller ikke om hun var fra Bergen. Jeg vil jo anta at de giftet seg i staten Washington.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

U.S. Naturalization Records - Original Documents, 1795-1972 (World Archives Project)Name: Leonard Nelsen Ulstad Age: 31 Birth Date: 28 Nov 1883 Birth Location: Bergen, Norway Spouse: Emma Nelsen Ulstad Children: Callie Arrival Year: 1907 Issue Date: 10 Jun 1914 State: Washington Locality, Court: Seattle, District CourtEmma født i Christiania, datteren Callie 9. mars 1911 i Seattle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

1930 United States Federal CensusName: Emma E Nelson Home in 1930: Seattle, King, Washington View Map Age: 48 Estimated birth year: abt 1882 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Race: WhiteHousehold Members: Name Age Emma E Nelson 48 Callie Mae Nelson 19 Ernest Knidt 46Emma er enke. Jobber som 'hostee, community club'. Callie er 'book keeper, department store'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

1930 United States Federal CensusName: Emma E Nelson Home in 1930: Seattle, King, Washington View Map Age: 48 Estimated birth year: abt 1882 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Race: WhiteHousehold Members: Name Age Emma E Nelson 48 Callie Mae Nelson 19 Ernest Knidt 46Emma er enke. Jobber som 'hostee, community club'. Callie er 'book keeper, department store'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Washington Births, 1907-1919Name: Nelson Nelson Birth Date: 9 Mar 1911 Location: Seattle Sex: Female Race: White Father's name: Leonard Nelson Mother's name: Erma Jorgenson Image Filename: 4310-??? 1910 United States Federal CensusName: Emma Jorgenson [Emma Jorgensen] Age in 1910: 28 Estimated birth year: abt 1882 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Lodger Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Seattle Ward 6, King, Washington Marital Status: Single Race: White Gender: Female Year of immigration: 1897Household Members: Name Age Frederick B Broittzonson 39 [34] Marie B Broittzonson 31 Wilnelin Broittzonson 15 May Eliza Broittzonson 13 Edward Broittzonson 11 Trena M Broittzonson 9 Gudrun W Broittzonson 1 10/12 Emma Jorgenson 28 Pennilla Birkland 27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk. Jeg er imponert. Da døde altså Leonard en gang mellom 1920 og 1930.Dette er da kanskje Emmas emigrasjon. Hun var 15 år gammel i 1896.LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser på FamilySearch at en Emma Jørgensen f. 1881 døde 14.08.1967 i Seattle King, Washington, Usa. Kan man finne en bekreftelse på det noe sted?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.