Gå til innhold
Arkivverket

[#84241] Noen som er flinke til å lese skifter?


Gjest Nina M. Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina M. Johansen

Jeg sliter litt her... Skulle gjerne funnet ut hva som står under skifte etter Lars Tørresen i 1806 (Fosen sorenskriveri, skifteprotokoll 3a 16, 28.08.1805-20.02.1811 - side 594a Lenke)Forstår om man ikke orker å tyde alt - men det går bra:) For jeg er egentlig mest interessert i om det står noe om en fostersønn der? (Fostersønnen, som i allefall bodde hos de i 1801 heter Nils Pedersen, han var da 10 år, så ca 15-16 nå i 1806)Jeg ser og at navnet Rasch kommer opp, det gjør meg litt nysgjerrig. ser jo at det er Eramsus/Rasmus Rasch det står litt om, men er han der som 'advokat'/procurator - eller var det for noe annet?Det som i tilfelle er litt 'rart' er at den fostersønnens mor mest sannsynlig heter Jonetta Pedersdtr Rasch... Derfor blir jeg veldig nysgjerrig her, og litt fortvilet for at jeg er så dårlig på å tyde slike skifter...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Du kan ikke forvente å finne en fostersønn nevnt i et skifte. Det er skifte etter husmann Lars Tørresen på plassen Rabben. Han etterlot seg enken Berethe Joensdatter og sønnene Tørres Larsen 23 og Joen Larsen 19 1/2 år. Til curator (formynder) ble oppnevnt Hans Ellingsen, Næss og til vurderingsmenn: Hans Ellingsen,Næss og Morten Christiansen, Næss. Boet var fallitt. Aktiva vel 23 riksdaler og passiva 116 riksdaler, så kredidorene fikk bare en liten dividende. Rasch er bare en tjenestemann inne i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Eg er ingen ekspert, men eg har lese nokre skifte, og ser ofte at det som verkar umuleg blir lettare etterkvart som ein lærar handskrifta. Etter ei første gjennomlesing fell gjenre 3/4 på plass, då kan ein ut frå samanheng og lokalkunnskap konsentrere seg om å tolke dei vanskelege orda.Innleiinga til skiftet ser slik ut etter ei første rågjennomlesing:Giør vitterligt at Aar 1806 den 15de October, blev paa Pladsen Rabben under Gaarden Næss i Ørlands Tinglav, afholdt Registrerings Forretning efter afdøde mand Lars Tørressøn, hvis beholdne Boe bliver at deele mellem Stervboe Enken Berethe Joensdatter og Stervboe Sønnerne [?] som ere1 Sønnen Tørres Larsen gl. 23 Aar 2 Sønnen Joen Larsen gl. 19 ½ AarTil Courator for disse Børn blir indsadt Hans Ellingsen Næss. Som Vurderingsmænd vare nærværende Hans Ellingsen Næss og Morten Christiansen Næss.Aar 1807 den 27. april blev ved ….staaende paabegyndte Skifte.forretning efter afdøde Huusmand Lars Tørresøn af Pladsen Rabben, end videre foretaget og Continueret af disse ):og skifteforvalteren udi Hans …. [?] paa Gd. Fuldvæhr i Hitteren, efter at dette Skifte og Dødsfald 3 gange efter hinanden var proclamered i de Trondhjemske Tidende i …. [?] Skifte Vidner for om muelig at bringe dette Skifte til Utlodning. – I Hensigt hen til foretoeg Sorenskr, og Skifteforvalteren sig at efter saadan af Lensmand Ole Næbb med 2 Mænd inden 15de Octob. f.a. afholdte Registerings- og Vurderings-forretning, hvor af anføred, at Stervboeds samtlige Eiendeele, som i Løsøre bestaaende er af Lensmanden registreret og af Mændene vurderet – Og er samme ringe Løsøre, formedelst Boeds store Giæld, ved offentlig Auctions forretning den 6te Nov, f.a. alt ogsaa … og bortsolgt til Beløb 23 rd-”-20 s hvilche penge er incasseret af Enkens Laugværge Erasmus Rasch,Boeds Giæld og Afgang er: [osv]Om du samanheld denne råavskrifta med det som står i originalen, trur eg det meste fell på plass. Men fostersonen tviler eg på at du finn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Tusen takk for hjelpen begge to :)Nei, jeg hadde nok bare et pitte-lite håp om at kanskje fosterbarn ble tilkjent noe.. eller at de forhåpentligvis bare ble nevnt..Og da spesielt, når jeg fikk se navnet Rasch. Men, var nok som jeg trudde, at han (E/Rasmus) bare var en 'mellommann'/procurator..Takk for at dere tok dere tid til å lese ;) Og for hjelp! Regner med at slike skifter blir enklere å tyde etterhvert som man blir kjent med både skrift og talemåte... (har ikke 'trengt' å lese så mye slikt tidligere.) Hmm, - da må jeg igrunn finne den 'riktige' farens død og skifte, for å bli helt sikker her...;) Bare å jobbe videre.:) Vi har jo bare lett etter dette sikre 'beviset' på at Nils er den Nils vi tror i snart 10 år...phu..Ikke alltid slektsforskning er lett :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Det vart ikkje alltid halde offentleg skifte.LenkeOg om gutten var fødd utanfor ekteskap, hadde han neppe arverett etter faren, og han vil derfor ikkje vere nemnd i eit eventuelt skifte etter han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Eg kom til å tenkje på ein ting. Erasmus Rasch var 'Enkens Laugværge'. Var det ikkje ofte slektningar som vart utnemnde til verger, eller tar eg fullstendig feil der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Takk Knut ;) Du fikk meg til å tenke på samme spor igjen ;) Gir ikke opp!Nå var ikke Nils født utenfor ekteskap, men både han og 4 andre søsken (av 7) ble satt bort, ser det ut som.Men, ja, hvis han Erasmus da var 'Enkens Laugværge'... da er vi litt tilbake til mine tanker i sta. Jeg vet at Erasmus var 'advokat' i Bjugn, så på en måte kan det være tilfeldig...men dog og veldig tilfeldig..Han er født i Danmark, og jeg vet ikke navn på faren hans, men hadde Hirschnach som mellomnavn.. Han er født i Bornholm, og døde da på Ørlandet.Jonette Rasch, som vi da tror kan være Nils sin mor, finner vi ikke døpt, vi har leta både i Sør og Nord-Trøndelag, og i slektsider og forumer som omhandler etternavnet Rasch. Uten hell.Ville vel allerede den gang, være tøft å sette bort sine egne barn til noen absolutt helt ukjente? Og, i samme hus bodde det og en Karen Pedersdtr, som var 21 år i 1801 .Hun var visstnok da tjener, men nå hadde jo Nils faktisk en søster som het Karen, og var født i 1781 (han i 1791) LenkeSå jeg og tenker at Lars Tørresen enten ville være i slekt på en eller annen måte (eller hans kone), men vi har ikke klart å finne sammenheng der. Så mulig Erasmus Rasch er et 'bindeledd' her ja!Har vært et par diskusjoner om disse tidligere, skal se om jeg finner de igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen
Lenke pedersen&nr=14&antinnlegg=16&startnr=&antall=&spraak=#ankerOg ja :)) Jeg er da datter til Inger her ;) Vi føler vi er på rett spor, men ønsker å være helt sikre!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Etter å ha finlest alle tema om Smør-slekten innpå her, er jeg kommet til at det er bekreftet som sannhet at slekten het Smør. Ser at noen slektsledd er endel usikre, men at det i det hele og store er nokså rett (er enkeltpersoner imellom som kanskje ikke er helt rett plasserte) Men når helheten om slekten Smør stemmer, er det mindre viktig at alle personer kanskje ikke har helt rett plassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Kan dere ta vekk det innlegget mitt over her, da jeg skrev det inn på en side som ikke har med temaet å gjøre. Vil gjerne ha det vekk herfra. Har tatt kopi og limt det inn der det skulle være, på siden om Smør- slekten.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.