Gå til innhold
Arkivverket

[#84243] Oppslag Bygdebok Sparbu og Ogndal, Smulan


Gjest Asbjørn Værnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Asbjørn Værnes

Prøver å finne ut hvem foreldrene til Siri Olsdatter Smulan var født, regner med at bygdeboka kan ha noe info.Hun var født ca 1757-1760. Gift med Tørres Thoresen Hollan 8 nov 1780 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16428&idx_id=16428&uid=ny&idx_side=-109>Lenke En av forloverne heter Johan Smulan. Død 25. mars 18 1844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stål  Forfang

Siri Olsdatter Smulan født 1759. Hennes foreldre var: Ole Rasmusen Hustad, f.1719. Gift med, Magnhild Hansdatter Øver-Smolan, f.1723. Kilde: Bygdebok Sparbu og Ogndal, bind IV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Værnes

Tusen takk for hjelpen.Merkelig at jeg ikke kan finne dåpen til Siri i kirkeboka, men det det betyr jo ikke at disse ikke er foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Værnes

Takk Johan! Det giftemålet viser jo at det står feil i bygdeboka, Ole Rasmussen var fra Hegstad i Sparbu, ikke Hustad.Artig da min egen mor er oppvokst på Hegstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Værnes

Bygdebok for Sparbu og Ogndal bind V (det eneste som er tilgjengelig digitalt) har litt om Ole Rasmussen under gården Hegstad. Imidlertid er ikke dette den Hegstad-gården jeg antok, den som er nabo med Smolan-gårdene. I Sparbu/Mære er det forvirrende nok to Hegstad-gårder med en mil mellom seg, uten annen sammenheng enn at de har samme navn. Ole R. har altså vært bruker på 'andre' Hegstad, før dette på Heistad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Midtgård

Gårdsnavn i Mære/Sparbu har, som mange andre steder, mange skrivemåter og uttalemåter. Etter som Siri og Tørres er mine 3Xtipp, har jeg brukt mye tid på dette området. I 1801 ble gården Hollan kalt Halde, [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18011731&gardpostnr=1&merk=1#ovre>Lenke Hvis du sjekker O. Rygh finner du mange varianter på den samme gårdens navn gjennom tidene. Lenke Når det gjelder Hegstad ser vi at det er to gårdsnummer med det navnet i Mære samt en i Hustad sogn på Inderøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Værnes

Jeg ser at det i FT1801 i tillegg til de 2 Hegstad-gårdene også er Hejgstad og Hystad. Jeg antar at Hejgstad = Heistad og Hystad = Hustad?Tørres og Siri er også mine 3x-tipp, gjennom deres sønn Johan Tørresen f. 1786. Han ble gift i Verdal, hvilket tydeligvis bygdebokforfatteren ikke har klart å finne ut (ref Bygdeboka Bind V side 459, Hollan). Johan døde dramatisk sammen med sin kone og svoger i 1839 Lenke (feil fødselsår oppgitt her på Johan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Midtgård

Artig. Da har vi felles 2x tipp også. Min tippoldefar var eldste sønn Thore, som var 18 år da foreldrene Elen og Johan ble borte på Trondheimsfjorden. Han flyttet til Otterøya utenfor Namsos, dengang i Fosnes kommune, og overtok gården Husvik der både min mor og mormor vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Værnes

Ja det var artig det. Min tippoldemor var yngste datter Marta, f. 1837, som ble gift med Nils Sakariasen Vådal. Disse ble brukere på Hegstad i Lorvika, Sparbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Midtgård

Har registrert bryllupet mellom Marta og Nils i Mære Kirke 28.10.1873. Nå begynner vel denne tråden å bli litt for intern for å fenge almuen, men du må gjerne sende meg en e-post på jmidtgaa(alfakrøll)online.no i tilfelle du skulle ønske mer info om etterkommere i mi grein av treet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.