Gå til innhold
Arkivverket

[#84244] Martin Hanssen født i Onsø 1867/68 - flyttet til Bærum- opphav, giftemål og død


Gjest Mona Ystehede
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, igjen.I bygdeboka for Rygge står det at hun kommer fra Renneflot, f. 1760 og er datter av Andreas Larsen Renneflot og Anne Christoffersdatter. (s. 121) Renneflot ser ut til å ligge på Jeløya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Ystehede

Takk for det, Anne-Lise - skal bestille boka på biblioteket.Men nå begynner jeg å lure på om vi har gått i feil retning: Finner ikke Hans Olsen (innlegg 8 m.fl) født i Rygge, slik han skal - i hvert fall ikke med far Ole Kjønigsen, slik det står ved vielsen.Kan presten ha skrevet feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Lenken til vielsen på nytt: Østfold fylke, Rygge, Ministerialbok nr. 4 (1836-1851), Ekteviede 1847, side 227. Permanent sidelenke: LenkeHvor tenker du at det i så fall ble feil? Har du funnet ut hvem moren til Hans Olsen var, eller vielsen til foreldrene?Lenken din i (6 og 12) virker ikke. Hvor fant du foreldrene til Martin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Det er ytterligere en Ole Kiønigsen Kure i 1801: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=f18010136&gardpostnr=15&personpostnr=385&merk=385#ovre>LenkeHan er født 28. jan. 1781 med foreldre Kiønig Nielsen Kure og Martha Olsdatter: Østfold fylke, Rygge, Ministerialbok nr. 2 (1771-1814), Fødte og døpte 1781, side 22. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ang innlegg 8.Brudgommen var 30 år ved vielsen i 1847.(født omkring 1817?) Faren sto som Ole Kiønigsen på Moldvig.Bare en tanke som slo meg,men det behøver slett ikke være riktig:Kan det være at Ole har tatt til seg denne Hans?Finner en Hans Olsen som ble født 4 jan 1817 på Moldvig i Rygge.Mora heter Anne Maria Kiønigsdatter: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7510&idx_id=7510&uid=ny&idx_side=-12>LenkeForeldrene Ole Andersen og Anne Marie Kiønigsdatter ble gift 24 sept 1807.Se også på vielsen ovenfor dem. Det er Ole Kiønigsen Kure som gifter seg med Inger Andrea Pedersdatter: LenkeHans Olsen (født 4 jan 1817) sin far var død når Hans ble konfirmert i 1833: (Nederst) LenkeFaren døde i 1824 og mora i 1857,ifølge FS. Anne Marie Kiønigsdatter var døpt des 1778,ifølge FS: LenkeAnne Marie Kiønigsdatter var datter av Kiønig Nilsen Kure og Martha Olsdatter: (høyre side,øverst) LenkeSer at Ole Kiønigsen var fadder på Ole Andersen og Anne Marie Kiønigsdatter's første barn,som også het Hans. Han var døpt 14 okt 1810.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Anne -Lise!Ser nå at du la inn innlegg 34 2 minutter før jeg la inn mitt. Og når jeg leser ditt innlegg kan jo faktisk forslaget mitt være riktig. Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Vi som har bb. for Rygge kan jo se etter andre søsken av Hans sin skjebne etter at faren døde så tidlig. Her er Ole Andersen og Anne Maria Kiønigsdatters barn (fra FS):Ragnhild Sophie Olsdatter f. 1807: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500222434551&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Ostf&juris2=Ostf&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Ostfold&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeMarthe Kirstine Olsdatter f. 1815: LenkeMichael Olsen f. 1812: LenkeHans Olsen f. 1817: LenkeKiønig Olsen f. 1820:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Ystehede

Hei, her har det gått unna mens jeg har lagt barn for kvelden - men rakk før den tid å sjekke opp fadre til Olaus, født 1848 og dermed Hans og Gunhild Kathrines første barn: Den som nevnes først er Ragnhild Molvig, og dermedHans sin søster født 1807. Så dette stemmer veldig godt.Da blir også opphavet deres et annet - en ny Kjønig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Ystehede

Hei, her har det gått unna mens jeg har lagt barn for kvelden - men rakk før den tid å sjekke opp fadre til Olaus, født 1848 og dermed Hans og Gunhild Kathrines første barn: Den som nevnes først er Ragnhild Molvig, og dermedHans sin søster født 1807. Så dette stemmer veldig godt.Da blir også opphavet deres et annet - en ny Kjønig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Legger bare inn dødsfallet til Ole Andersen, inderst på Sillebouen, dør 53 år gammel av sott 13. juni 1824, gravlagt 17, juni: Østfold fylke, Rygge, Ministerialbok nr. 3 (1814-1836), Døde og begravede 1823-1829, side 202-203. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 8)Så du at han var svensk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

På s. 143 i bygdeboka står det at Kiønig Nielsen Kure var sønn av Niels Mortensen (1712 - begravet 8. juli 1776 - 64 år gammel) som kjøpte Vestre Kure i 1747. Han var gift med Anne Kiønigsdatter Kure (1709 - begr. 12. februar 1774 - 65 år gammel) Kiønig Nielsen var født i 1736 og dør 9. april 1825 på Asgaarden - 89 år gammel. Overtok gården uten skifte som eneste arving. Han var lagrettemann, regimentsutreder av 1. smaalenske nat. infanteriregiment og bygdevekter.Han giftet seg 28. oktober 1773 med Marte Olsdatter Grefsrød f. 1744, datter av Ole Christensen Grefsrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Ja.. 11. des. 1746 var vel mer riktig dåpsdato for Marthe: Østfold fylke, Rygge, Ministerialbok nr. 1 (1725-1771), Fødte og døpte 1747, side 52-53. Permanent sidelenke: Lenke (nest nederst v. side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Ystehede

Tusen takk, Anne-Lise!Jeg skal se å få lånt Rygge-bøkene.Til (43): Ja, jeg så at han var svensk - det blir nok en nøtt eller rent av umulig å finne Ole Andersen videre da, med mindre det står innflyttet noe sted med hvor han kom fra. Skal snart abonnere en runde på de svenske bøkene, og ta et streifsøk i de mest aktuelle sognene, det går jo an å ha flaks.Ellers synes jeg det var spennende med koblingen til Grefsrød: Jeg har lett litt videre etter Lisbeth eller Elisabeth Hansdatter, som var gift med Gunder/Gunnar Gundersen (se 10 m.fl).For hennes del passer verken alder oppgitt ved ekteskap (23 i 1822) eller konfirmasjon, dersom det er rett person jeg har funnet (17 år i 1814).En Lisbeth Hansdatter er imidlertid å finne på Grefsrød i 1801 Lenke med en Mari Christiansdatter som mor. Hun kan nok i så fall være en søster av bonden på Grefsrød.Her er litt mer å grave i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.