Gå til innhold
Arkivverket

[#84247] Peder Schade, f. ca 1685 i Danmark og hans ukjente hustru: 11 barn i Rakkestad


Gjest Grete Singstad Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Singstad Paulsen

Ønsker mer kunnskap om Peder Schade, hans ukjente ektefelle og deres barn.Peder Schade, f. ca 1685 i Danmark. Kom i militærtjeneste ca 1704 i DK. Kom til Norge som regimentskaptein. Ble major 3. juli 1749. Ble fra 1. juli 1761 bevilget 40 riksdaler i årlig pensjon. (Kilde Ovenstad)-Jeg har funnet 11 barn, alle døpt i Rakkestad. Mors navn nevnes aldri, mulig hun het Thale Cathrine. Sønnen Henrich Georg Schade kaller sin andre datter for dette. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f1801&gardpostnr=2315&personpostnr=29343&merk=29343#ovre>LenkeVi finner også en Thale Cathrine Schade i Vestby 1801, datter av Else Sophia Stub og N.N. Schade - som nok er en av Peder Schades sønner, men hvem? Lenke---------Peder Schades barn:1. Chatarina Maria f. 17232. Caspara Albertina Petronella f. 1725, d. 17263. Casper Albert f. 17264. Anne Maria f. 17285. Thale Catharine f. 1729, d. 17316. Ole Wilhelm f. 17307. Elen Maria f. 17318. Henrich Georg f. 17349. Cahpa Albertina Petronella f. 172510. Johanne Scharlotte f. 1736 11. Mette Kirstine f. 1737, d. 1740.---------Til orientering er min link videre Henrich Georg Schade. Han ble døpt 24. sept 1734 i Rakkestad kirke, ØF. I 1801 er han gårdbruker på Svenneby i Eidsberg, og er avskjediget fenrik. Han og kona, Gunhild Iversdatter har fem barn boende hjemme i 1801: Lars 20 år, Peder Wilhelm 18 år, Sofie Marie 16 år, Tolle Cathrine 14 år og Iver 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Thale Cathrine Schade, f. ca 1775 er vel helst datter av Casper Albert Schade, f. 1726 siden hun har en sønn ved dette navnet. LenkeMen hvor i så fall ble Else Sophia Stub og Casper Albert Schade gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(2:) Thale Catharina Schade ble døpt i Hobøl, AK, 19 Jan 1774, og ble g.m. Riulf Hanssen, bonde, Krom, Vestby. Foreldre til Casper i innlegg #3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Per, se innlegg 5, der kalles Riulf Krom for Erlandsen ikke Hansen. Er ikke dette samme mann som er far til Caspar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Jeg tror Riulf Kroms far het Erland. FT 1801 for Krom i Vestby viser Caspar Erlandsen, 67 år. Her virker det som Erlandsen er et slektsnavn og ikke et patronymikon. Erlandsen er også påført (senere) over Hans sin dåp i 1803: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Her er lenke til overformynderirullen for Rakkestad hvor du kan se at det var skifte etter Peder Schade i 1772 og Thale Catarina Schade i 1774. LenkeDu finner også videre sidehenvisning til skiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Takk for lenken, Erlend!Her dukker det opp to døtre til av Peder Schade og Thale Catarina:Karen Margretha Schade, f. ca 1720Elen Maria Schade, med datteren Maria Larsdatter, f. ca 1756.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

En Peder blev døbt januar 1685 i Roskilde Domkirke.Forældrene var Rector Scholæ Mag: Peder Schade og Karen Bartholin.Arkivalieronline: Roskilde, Sømme, Roskilde Domkirke 1678-1708, opslag 62.OBS: Man behøver ikke længre at logge sig på Arkivalieronline.Rector Peder Schade kan du finde i Dansk Biografisk Leksikon på nettet.Henrich Jørgen(Georg) Schade var først gift - 31 januar 1769 i Rakkestad - med Sidsel Paasche, datter af kaptajn Christen Heidemarck Paasche og Elen Cathrine Biørnestad.Venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(1:) Henrich Jørgen (Georg) Schade var først g. (i 1769) m. Zidsel Maria Christensdatter Paasche (løytnantsdatter fra Rakkestad vest), som vel da kanskje er død noe før 1780 ? Hun var søster av prem.ltn. Hans Christopher Paasche (1742-1766).(8:) Kanskje Riulf var sønn av en Erland Hanssen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(17:) Jeg ser at Henrich Georg Schade står i FT 1801 som gift for første gang (men det kan jo være feil). Den Henrich Jørgen Schade som giftet seg i 1769 var i 1748 Corporal i Rakkestad (vest). Usikker på om det er samme mann. Kanskje en fetter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(10:) Hva er det ved denne oppføringen i FT 1801 som du synes tyder på at Erlandsen er et slektsnavn og ikke et patronymikon ? Tror du Caspar på Krom (f. ca. 1733) kan være Riulfs far ? Hvordan kommer i så fall 'Hanssen' inn i bildet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Takk for innspill. (15) Det er mulig den Peder som døpes i Roskilde 1685 er rett mann. At 'min' Peder Schade kaller sin eldste (?) datter for Karen Margretha styrker jo hypotesen.(16-17) Jeg tror Henrich Georg Schade og Henrich Jørgen Schade er samme person, men jeg får lete etter kirkebokinnførsler på dette.Det var skifte etter ”Frue Sidsel Maria Schade” på Harlem i 1774. Dette er vel Henrich Jørgen (Georg) Schades første kone. [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25522/516>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25522/516---Det var skifte etter major Peder Schade i 1771.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

(18) Caspar Erlandsen (som nevnes i innlegg 10) finnes i FT 1865 på Krom, ikke 1801 som jeg feilaktig skrev.Jeg lurer på om dette kan være sønn av Riulf Erlandsen Krom. Caspar ble døpt 1799, og alderen på Capar Erlandsen på Krom i 1865 - 67 år - stemmer jo godt. Men han skulle strengt tatt hatt navnet Riulfsen - ikke Erlandsen. Derfor lurer jeg på slektsnavn, selv om dette navnet da er atypisk.Ser du kaller Riulf for Hansen på din nettside, hva er kilden for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Javisst - takk, mange barn å holde styr på. Men én ny datter kan vi tilføre, som da vel er eldst: Karen Margretha Schade i Århus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Her døpes 'Capitain Schades sønn, Henrich Georg 24. sept. 1774: LenkeDet er så vidt jeg vet ingen andre Schade i Rakkestad på samme tidspunkt, så dette er vel den samme som kalles Henrich Jørgen i skiftet etter Peder Schade i 1771.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.