Gå til innhold
Arkivverket

[#84249] Hjelp til tyding av navn


Gjest Anita Gundeid
 Del

Recommended Posts

Gjest Henning Berg

Kan det virkelig være Jaen, slik Erling skriver? Ser det i kirkeboka for Julius ett sted står Jahr, nokså tydleg etter mitt skjønn, mens det andre steder synes å stå Jaen, eller mer trolig kan det være Jaer, som da trolig er det samme som Jahr? Eller kan det være Jahr som står alle steder?Jeg tolker foreldre å være, slik det delvis er sagt, Gmd. (som vel står for Gaardmand) Hans Olsen Täg under (eller udi?) Jaer R, Gurine Larsdatter.Faddere: Christoffer O Jaer, Christina Madssen, Jens J Jaer, Marthe Knudsd. Jahr, Berthe Olsdatter Grini.Jeg er ikke lokalkjent i området, men kan det være et sted som heter Jahr eller Jahren i dag? Dette under skulle kanskje tyde på at gården til faren til Julius var utskilt fra gården Jahr? Og hva betyr R etter farens adresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg slutter meg til Henning Bergs tyding. Ved konfirmasjonen går det frem at Julius var født på Taije under Jaer: LenkeTror R står for annekssognet Rælingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.