Gå til innhold
Arkivverket

[#84262] Andrew Tollefson, born Sept. 1861 in Norway died in US, when?


Gjest Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole P. Gamme

Andrew gift 8 juni 1889 i Fergus Falls, MN med Kari Simonsdtr., f. 26 mai 1864 i Gran. Jeg har oversikt over barna, og Kari som døde 6 okt. 1941 i Grans Forks, ND. Siste spor etter Andrew er at han bodde i Grand Forks i 1916. Han er ikke nevnt i Karis obit, heller ikke i datteren Anna (Mrs. John Leppart)'s obit fra 1943. Jeg har funnet en Andrew Tollefson, f. ca 1862 i Norge, i Folsom State Prison, Sacramento, CA i 1920 Census. Hvordan finne flere opplysninger? Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

Ja, jeg er klar over at det står at han er widowed. Men det er rart at jeg ikke kan finne noen andre som passer i tidligere folketellinger med denne Andrew i California i 1920. Carrie bor alene i Grand Folks i 1920. Hun er married. De har etter det jeg kan se ikke bodd på samme adresse siden før 1910.Jeg vet at hun var i Montana 1915-1916, da bodde Andrew på samme adressen i Grand Forks som Carrie bodde på i 1917 og framover, men uten Andrew. I 1930 bor Carrie på Gamlehjemmet i Grand Forks, og hun er da widowed. Carrie er gravlagt på Grand Forks Memorial Cemetery, men der finnes ikke Andrew. De kan da heller ikke være sklit, i så fall burde vel det ha vært anmerket. Merkelig. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Deres sønn Alvin, gifter seg i Montana i 1923:Name: Alvin S. TollefsonEvent: Marriage Event Date: 24 May 1923 Event Place: Glendive, Dawson, Montana Age: 22Marital Status: SingleBirthplace: Fergus Falls, Minn.Estimated Birth Year: 1901Father: Andrew TollefsonMother: Carrie SimmonsonSpouse: Margaret Grace MillerSpouse's Age: 22Spouse's Birthplace: GermanySpouse's Estimated Birth Year: 1901Spouse's Father: Nick MillerSpouse's Mother: Carrie Bach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

Hei Kurt. Takk for at du hjelper til. Barna har jeg oversikt over, det som er rart er at det ikke er mulig å finne ut hva som skjedde med Andrew. Han kan jo ha skiftet navn, reist fra USA, eller rett og slett blitt borte. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Du skriver at du har oversikt over barna, kan du liste opp deres navn og bosteder i 1910, 1920 og 1930 ? Det kan gjøre det lettere å finne ut mer om faren, Andrew Tollefsen. Fødselsdato for Andrew ville også vært nyttig.Jeg ser f.eks. at sønnen Alvin i 1930 bor i Dawson, Monatana med kone, hos hennes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I lokalavisene finner jeg en Andrew Tollefsen i ND rundt 1911 som stadig arresteres for fyll. Vet ikke brennsikkert om det er rett mann. Enig i forslaget i (6),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

Andrew Tollefson var født sept. 1861 i Norge, se overskriften, (Census 1900 for Fergus Falls). Hustruen, Carrie Tollefson har skrevet en artikkel i Hadelandslagets tidsskrift 'Brua i 1937, der hun forteller om livet sitt som hadde mange tunge dager, men også noen lykkelige. Hun skriver at hun tidlig ble alene med barna, uten og nevne noen grunn. Dette er barna: Anna S. (Mrs. John Leppart) (01.07.1889-10.8.1943); Torvald “Thomas”, (1891-1936); Benjamin “Bennie” (1899-?); Alvin, (24.10.1901- okt. 1984), gift 24.5.1923 i Glendive, MT med Margaret Grace Miller, f. ca. 1901 i Ungarn? Sønnen Alvin som var kokk, jobbet på hotell i Florida etter 1930. Sønnen Torvald (Thomas), døde av lungebetennelse i Chicago i 1936, sønnen Benjamin hadde epilepsi, og var på et hjem i Ohio. Han var også død før 1937. Datteren Anna har etterkommere, men de har ikke svart på henvendelse. Dette har jeg fått fra Fargo, ND: I did check Grand Forks City Directories and found the following:1909 Carrie Tollefson is found living at 1008 Budge Ave.1911 Andrew Tollefson is listed as a painter for N. Iverson and living at 1008 Budge (Carrie is not listed)1914 Andrew Tollefson is listed again as a painter; also listed at the same address is Thomas M.1916 same entry as 19141918 Andrew is not listed, but Carrie is listed, living at the same address as son Thomas1919 same as 19181921 same as 1919, but Thomas is not listedHvor fant du avisnotiser om Andrew Tollefson, Jon? Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

Nei, jeg vet heller ikke hvor han kom fra i Norge, flere kandidater i 1865 tellingen. Det er hustruen, Kari Simonsdtr. som er her fra Gran. Kontaktforum Hadeland-Amerika samler informasjon om alle som utv. fra Hadeland til Amerika og Canada, minst 12 000. Vi har nå over 10 000 registrert. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Andrew Tollefson er i Fergus Falls i Minnesota (Otter Tail co.) i 1885 - 1905. I juni 1895 sies det at han har vært der i 11 år og 7 måneder. I census ND i 1915 er Carrie, Thomas og Alvin listet opp i 1008 Budge ave. Andrew ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.