Gå til innhold
Arkivverket

[#84264] Hva inneholder fremmedbøkene?


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Jeg er på jakt etter kilder som kan si noe om bakgrunnen til utlendinger som kom til Norge for kortere eller lengre tid i begynnelsen av 1900-tallet. Det aner meg at fremmedbøkene under de enkelte politidistriktene kan være verdt å se på. Hva inneholder de? Gjelder de utlendinger eller innenlands flytting? Gir de opplysninger om personenes fødseldato og bosted/fødested?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er mulig denne betegnelsen er brukt om flere litt forskjellige kilder. I politiarkivene i Statsarkivet i Bergen er fremmedbøkene ført ved ulike hoteller, og de angir hvem som har vært gjester der. Jeg tror det bare er noen av fremmedbøkene som er innlevert til politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Halvorsen

Fremmedbøker er vanligvis betegnelsen på hotellbøker - som er sparsomt bevart. I tilfellet Aker politikammer dreier det seg nok om det som oftest kalles protokoller over fremmede statsborgere. Politikamrene hadde gjerne egne navn på viktige arkivserier. Vi skal få dette bedre presisert i katalogen. Slik det står nå, inviterere vi til misforståelser. 'Fremmedsaker' i politisammenheng var saker vedrørende utenlandske statsborgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.