Gå til innhold
Arkivverket

[#84267] kaptein Andreas Roaldsen Holthe gift 1713 med Margrete Christiana Gram


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Et langt søk ender foreløpig på de nevnte personer. Ovenstad har Andreas begravet 7. sep. 1735 på Ytterøy i Nord-Trøndelag og kb har ingen alder på ham da. Da de gifter seg - (og han er løytnant da de gifter seg) 13.jul.1713 i Verdal, er han vel født ca 1680. De får en rekke barn, bl.a. 7 stk på Ytterøya etter at de flyttet dit i 1718. Trolig er det 2-3 barn født i Verdal, hvorav jeg kun kjenner en, nemlig 'vagtmester' Peder Andreasen Holthe som ble gift som korporal 30.nov.1735 i Verdal med Martha Pedersdatter (4 barn). Begge lever i Manntallet for Verdal i 1762.Både Holthe og Gramfamilien er interessante og jeg har sett at det er div Holthe i Trondheim, men finner ingen link. Gramslekt vises bl.a. her [url="http://www.mortenhals.no/anitas/pafn27.htm>http://www.mortenhals.no/anitas/pafn27.htm uten at jeg kommer særlig videre. Jeg finner imidlertid at ett av Andreas Roaldsen Holthes barn ble døpt Morten Gram og det gir oss kanskje farsnavnet til hustruen. Ingen andre barn ble gitt Gram-navnet.Steinkjerleksikonet har noe om Gram, men kun senere slektsledd hvor imidlertid Andreas bl.a. opptrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg oppdager at 'vagtmesteren' Peder Andreasen/Andersen Holthe døde 15.mar.1764 72 år gammel [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16397&idx_id=16397&uid=ny&idx_side=-213>Lenke og da blir nok dataene på hans foreldre litt anderledes.Andreas Roaldsen Holthe ble som nevnt i (1) gift i 1713 og døde i 1735. Jeg tror nå at han må ha vært gift før. Her er for ordens skyld ekteskapet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Morten Matzøn Gram 1637-1701 gift 1681 på Munkholmen med Isabella Margrethe Svendsdt. Skien (K:Ovenstad)Kanskje dette kan være faren og moren til Margrethe Christiana?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk for det, Berit.Jeg har også sett navnet hans, bl.a. hos Nermo hvor hans foreldre nevenes som Mats Lauritssøn Gram ca 1600-1663 sogneprest i Eidsvoll og Maren Povelsdatter ca 1610-1679, men har ikke klart å knytte ham til Trøndelag. Når han har vært på Munkholmen 'i rett tid' så passer han godt inn.Ad (2): Ved nærmere ettertanke så begynner jeg å tvile på om 72 år ved Peders død kan være riktig. Han sees som korporal frem til sønnen Andreas døpes i 1747. Da skulle han ha vært 55 år og burde forlengst ha sluttet som korporal. Deretter sees han som vagtmester i mange dåp og frem til Manntallet i 1762.Jeg har også sjekket kb i Verdal uten å finne noe om Holthe før 1713. Han kom riktignok ikke dit før i 1712 (iflg. Ovenstad). Andreas var sersjant ved 1. Trondhj. nasj. inf. regt. frem til 22/8 1711. Da Holthe var en 'bedre' familie i Trondheim, er det vel lite rimelig at Andreas var over 40 år som sersjant (basert på at Peder var født i 1692 - og at han deretter skulle gjøre karierre frem til kaptein.Min konklusjon er altså at Peder var i underkant av 50 år da han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.