Gå til innhold
Arkivverket

[#84278] Johan Christoffer Reuter og Henriette f. Hafslund Sarpsborg/Asker rundt 1850.


Gjest Torill Bratland Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Bratland Johannessen

Noen som kjenner opphavet til Ekteparet Johan Chr. Reuter og Henriette f.Hafalund. Johan født ca 1829 i Tyskland, arkitekt og byggmester. Henriette født ca. 1839 i Christiania. Fire barn alle født i Sarpsborg: Sophia Dorthea f. 1860, Christian Joacim f. 1862 (arkitekt i Christiania), Magdalena f.1864, Nathalie Lovise f.1866.I FT 1865 er deres bestemor oppført; Tolline Olsen e 72 år fra Drammen. Regner med at det er Henriettes mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Lina Mathilde, døpt 12.2.1865 - Østfold fylke, Sarpsborg, Ministerialbok nr. 1 (1859-1868), Fødte og døpte 1865, side 86. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=424&idx_id=424&uid=ny&idx_side=-90>Lenke Permanent bildelenke: LenkeLurer på de også en sønn til dåpen i Arendal - nr. 39 - Aust-Agder fylke, Arendal, Ministerialbok nr. A 7 (1868-1878), Fødte og døpte menn 1871, side 19. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner denne familien i Sarpsborg i 1865: Hans Hofsland med kona Anne Dorthea Holfsland, f. Olsen. Moren til Henriette Marie het Anne Dorthea - kan dette være stefaren til Henriette??LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Amanuensis?Finner denne familien i Kristiania i 1865 - den ene sønnen er ugift Halvor Hejerdal Rasch, professor i zoologi - LenkeDet kan jo passe med en universitetsmann at han er amanuensis... eller hur??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I første lenka med dåpen(5) til Henriette så står det litt mere ved tittelen hans. Kan det stå amanuensis ved museet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Til Berit:Sakset dette fra artikkelen i lenken i innlegg 10:Halvor Heyerdahl Rasch ble student etter Examen Artium 1821 og fra 1825 virket han som amanuensis ved Det naturhistoriske museum.Hvis dette er pappa til Henriette, er hun ikke nevnt i dødsfallsprotokollen i 1883...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Anne Dorthea og Hans Peter Hafslund fikk datteren Josefine Talette f.30/12 1840 i Sarpsborg, men jeg har ikke funnet denne dåpen eller vielsen deres. Om det er samme Anne Dorthea Olsen som fikk Henriette 8/11 1839 så skjedde ting fort der i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Bratland Johannessen

Tusen takk for alle svar, jeg er overveldet og gleder meg til å studere dem i løpet av dagen,så kommer jeg med tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Bratland Johannessen

Nå har jeg gått gjennom alle innleggene og lenkene. Tusen takk Grethe, Ann-Mary, Berit, Kirsti og Harald Søren. Kom et godt stykke videre der hvor jeg har stått og stanget lenge. Hang meg opp i Hafslund navnet og trodde at Tolline var moren til Henriette, altså at de var bestemor til barna i huset i 1865 FT. Nå var det mye som falt på plass.Er litt usikker på om han Halvor Heyerdahl Rasch er den riktige faren, det virker så voldsomt. Det betyr mye for meg å finne ut hvor Johan Christoffer Reuter (1829) kom fra. Jeg klarer ikke å tyde hva som står i innlegg 3, der står det jo, Kan noen hjelpe meg å tyde det??.Det samme gjelder yrkestittelen til Hans Rasch i innlegg 5 og 7. I 5 synes jeg det står amanuensis, men jeg kan jo bare være pavirket av det jeg har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.