Gå til innhold
Arkivverket

[#84284] Albert? Walden/Wahlden? or Larsen?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Most everything we know of Ernst is based upon the recollections of a young man at the time he left home at about 14 years of age, never to communicate with his family again. In his handwritten autobiography written just before he died in 1956, he states that he is Norwegian. His US Naturalization certificate, the 1920 & 1930 US census all state that his name is Earnest, born c1889 & that he is Norwegian. Yet we have not found his name, etc in the 1900 Norwegian census.Er det mulig å finne denne Albert som er omtalt her. Jeg ser at det står et spørsmålstegn bak Albert, så det kan være mulig at det bare er et antatt fornavn?Jeg har forsøkt å legge inn flere innlegg vedk. Ernest og foreldrene hans uten at en har lykkes å komme i mål.Ernest states he had 8 brothers and each summer he used to take the ferry to Riga to work on his uncle (Albert? Walden/Wahlden? or Larsen?) nursery. His uncle was also his Godfather. We find it difficult to believe that a young teen would take a multi-day trip on a ship from Oslo to Riga each summer. Family lore states that his father name was Johan/Johannes and his mother was Mary/Maren/Mari/Maria (Wahlden/Walden?)Siden Ernest Hans Larsen tilbrakte somrene hos onkelen i Riga antar jeg at også Albert var norsk, men han kan selvsagt ha vert fra helt et annet sted.Her er også et tema hvor jeg har prøvt å etterlyse foreldrene hans LenkeDet som ofte viser seg å være problematisk er om de navnene som er oppgitt eller skrevet ned i USA er korrekte. Jeg kan nevne at en slektning av meg hadde en mor som het Gurie og det ble til Julie i USA. Jeg antar at Gurie var et navn som ikke ble brukt i USA og dermed ble det omskrevet. Jeg ser også at alder kan bli forvekslet. Jeg har opplevt at alder kan ha avviket med opp til 10 år.Albert var også gudfar eller fadder da (Ernest) Hans Larsen ble døpt. Dermed bør det være mulig å finne noe info om dette ett eller annet sted. Selv sa Ernest Hans at han var fra Oslo, men siden faren var gårdbruker antar jeg at det var fra et sted i nærheten av Oslo.Selv om jeg velger forskjellige innfallsvinkler for om mulig å finne frem til den rette familien, så antar jeg at det kan være en farbar vei å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da etterkommerne etter Ernest Hans Larsen var i Oslo sist sommer tok de et bilde av en gravstein for Albert Larsen. Kanskje en tilfeldighet eller kanskje var dem på sporet etter noe?

bilete11036.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.